A flavonolok képesek lassítani a memória hanyatlását …

A zöldségekben, gyümölcsökben, teában és kávéban megtalálható flavonolok fogyasztása számszerűsíthető eredményt ad: akik a legtöbbet fogyasztják ezekből, azoknál 0,4 egységgel lassabban következett be memóriaromlás, mint azoknál, akik a vizsgált csoportban a legkevesebb flavonolt fogyasztották.

“Izgalmas, hogy a tanulmányunk azt mutatja, egyes étrendi döntések lassabb kognitív hanyatláshoz vezethetnek” – mondta a tanulmány szerzője, Thomas Holland, a chicagói Rush University Medical Center belgyógyászati tanszékének oktatója a kutatás kapcsán, mely a Neurology szaklapban jelent meg.

A kutatás eredménye szerint zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával, valamint teázással könnyű szerrel tehetünk memóriánk egészségéért: ennek magyarázata talán abban rejlik, hogy a flavonolok citoprotektív hatásúak – írja a CNN.

“Ez azt jelenti, hogy védik a sejteket, beleértve az idegsejteket is, így valószínű, hogy közvetlen hatással lehetnek a kognícióra” – vélekedik David Katz, a megelőző és életmód orvoslás és táplálkozás szakértője, aki nem vett részt a vizsgálatban. A flavonolok jelenléte egyben arra is utal, hogy az érintettek

nagy mennyiségben fogyasztanak zöldségeket és gyümölcsöket,

ami nemcsak az agynak, hanem minden egyes szervünknek is jót tesz.

A növények 5000 féle flavonoidot tartalmaznak, ezek közül a flavonolokkal kapcsolatosan már bebizonyították, hogy gyulladáscsökkentő hatással bírnak, ami a krónikus betegségek egyik leggyakoribb kiváltója,

valamint antioxidánsokban is gazdagok és a szabad gyökök ellen is küzdenek.

A különböző flavonolok különböző jellemzőkkel rendelkeznek:

  • A kvercetin, az egyik legelterjedtebb fajta ígéretesnek bizonyult a vastagbélrák és más rákos megbetegedések kialakulásának csökkentésében. A hagyma tartalmazza a legnagyobb mennyiséget, de brokkoliban, áfonyában, karfiolban, fodros kelben, póréhagymában, spenótban és eperben is megtalálható.
  • A kaempferol gátolhatja a rákos sejtek növekedését, miközben megőrzi és védi a normál sejteket. Jó forrása a hagyma, a spárga és a bogyós gyümölcsök, de a spenót, a kelkáposzta és más zöld leveles zöldségek, valamint az olyan fűszernövények, mint a metélőhagyma, a kapor és a tárkony is nagy mennyiségben tartalmazzák.
  • A miricetint rágcsálókon vizsgáltak a vércukorszint szabályozására és a tau – az Alzheimer-kór és más demenciák jellegzetes csomóit okozó fehérje – csökkentésére. A spenót és az eper nagy mennyiségben tartalmaz miricetint, de a méz, a fekete ribizli, a szőlő és más gyümölcsök, bogyós gyümölcsök, zöldségek, diófélék és a tea is jó forrása.
  • Az izorhamnetin daganatellenes és gyulladáscsökkentő hatásai mellett védelmet nyújthat a szív- és érrendszeri és neurovaszkuláris betegségek ellen is. Az izorhamnetin jó forrásai a körte, az olívaolaj, a bor és a paradicsomszósz.

Nem kell rohanni a táplálékkiegészítőkért

A kutatásban 961 embert kértek meg arra, hogy hét éven át táplálkozási naplót vezessen. Mind 81 év fölöttiek voltak, demenciával nem küzdöttek. Évente végeztek kognitív funkcióikat felmérő és memóriateszteket is rajtuk, és étrendjük alapján csoportokba osztották őket a flavonolfogyasztás mértéke szerint.

A kutatás a négyféle flavonol memóriára gyakorolt hatását vizsgálta, eredménye szerint

a kaempferol a leghatékonyabb, majd a mirecetin és a kvercetin következik.

Ezen flavonolok nagy mennyiségű fogyasztása 4, 3, illetve 2 tizeddel tudta csökkenteni a memoria hanyatlását. Az izorhamnetinnek nem volt ilyen hatása.

A vizsgálat megfigyeléses volta miatt egyelőre a flavonolok mellett nem áll sziklaszilárd bizonyítéka annak, hogy valóban képesek a memóriát így védeni: nem ismert egyelőre, hogy akár a memóriavédő hatást, akár a rákellenes hatás hosszú távon is érvényesül-e fogyasztásukkal párhuzamosan. Veszélyt jelent az ilyen kutatásoknál az is, ha az emberek hatásukra esetleg táplálékkiegészítők felé fordulnak zöldségek és gyümölcsök helyett: kiderülhet, hogy nem maga a flavonol, hanem a flavonol és a zöldség vagy gyümölcs együttes hatása ilyen pozitív.

Forrás:https://infostart.hu/tudomany/2022/12/04/kiderult-mit-kell-ennunk-ahhoz-hogy-megmentsuk-a-memoriankat?utm_source=infostart&utm_medium=email&utm_campaign=hirlevel

Mondja el a véleményét!