Vatikáni matek: a 7. napon pihenés és kikapcsolódás (de melyik a 7. nap?)

A Ferenc pápa által mondott gondolatokat a pihenésről, a modern ember kikapcsolódásairól, szórakozásról, valódi és hamis pihenésről… az általam megismert isteni utasítások fényében szemlélve, semmi kivetni valót nem tudok mondani a katekézist olvasva. Szerencsés lenne megvalósítani.

Egyetlen ponton azonban korrigálni szükséges a beszédet. A napok Teremtéskor Isten által lefektetett – és azóta is létező – sorrendje (első nap, második nap…stb)  nem engedi meg, hogy akár a római pápa, akár bárki a történelem múltbeli, vagy jelenlegi nagyságai közül „megváltoztassa az időket és a törvényt.” (Dániel 7,25 D.O)

A vasárnap kibékít az élettel – Ferenc pápa szerdai katekézise

Ferenc pápa a szerdai általános kihallgatás keretében folytatta a Tízparancsolatról szóló katekézisét és a harmadik parancsolatot elemezte: Isten napját szenteld meg! Kiv 20,8 (Lásd erről a számításról a R.Kat. bibliát idézve kommentet a cikk végén. Dénes Ottó)

Ez az ősi parancs nem szórakozásra hív, hanem a teremtő munka utáni szemlélődő hálaadásra. Aki így tekint a világra és önmagára, békére talál.

P. Vértesaljai László SJ – Vatikán  https://www.vaticannews.va/hu/papa/news/2018-09/papa-katekezis-parancsolat-szombat-pihenes-2018-09-05.html

Nem könnyű dolog pihenni
A Dekalógusban, Isten Tízparancsolatában továbbhaladva a pihenés napjának a parancsához érkezünk el  – kezdte beszédét a pápa. Úgy tűnik első látszatra, hogy könnyű eleget tenni ennek a parancsolatnak, de ez egy téves benyomás. Nem könnyű dolog pihenni, mert van hamis és valódi pihenés. De hogyan ismerjük fel ezeket? – tette fel a kérdést Ferenc pápa.

Az ember soha nem pihent annyit, mint napjainkban, mégsem piheni ki magát
A mai társadalom szomjazza a szórakozást és a nyaralást. A szórakoztatóipar virágzik és a reklámok álomvilágként egy nagy játékparkot kínálnak, ahol mindenki kedvére szórakozhat. Az élet fogalmának súlypontja ma nem annyira a tevékenység és az elkötelezettség, hanem a kiszabadulás. Pénzt keresni azért, hogy szórakozzunk, hogy megelégedjünk. Mintakép a sikerember, aki tág és sokféle teret enged meg szórakozásainak. De ez a mentalitás, miután a szórakozás érzéketlenné teszi, elégedetlenséghez vezet, mert ez a szórakozás nem pihenés, hanem elidegenedés  és menekülés a valóságtól. Az ember soha nem pihent annyit, mint napjainkban, másfelől pedig soha nem tapasztalta meg annyira az ürességet, mint most. A szórakozás lehetősége, hogy elutazunk, az üdülőhajók, a kirándulások és még számos egyéb dolog nem adja meg a szív teljességét. Sőt, pihenést sem adnak – tette hozzá szabadon a pápa.

A pihenés napja az Isten öröme minden teremtett dologért
A Tízparancsolat a probléma gyökerét keresi és meg is találja azt, rávilágítva arra, hogy mi is a pihenés. A parancsolatnak van egy sajátos eleme, mert motivációt, értelmezést kínál. Az Úr nevében való pihenésnek van egy pontos oka: „Az Úr ugyanis hat nap alatt teremtette az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van; a hetedik napon azonban megpihent” (Kiv 20,11).

Ez a szöveg a teremtésre utal, amikor az Úr azt mondja:

„Isten pedig látta, hogy mindaz, amit teremtett jó” (Ter 1,31)

Így kezdődik a pihenés napja, ami Isten öröme minden teremtett dologért. A pihenés napja a szemlélődés és az áldás napja.

A vasárnap annak a napja, hogy kibéküljünk az élettel
Mi akkor hát a pihenés e parancsolat szerint? – kérdezett ismét a pápa. A szemlélődés és a dicséret ideje ez, nem pedig a kiszabadulásé. Annak az ideje, hogy a valóságot szemléljük és elmondhassuk: Milyen szép az élet! A pihenéssel, mint a valóságtól való meneküléssel a Tízparancsolat szembeállítja azt a pihenést, ami a valóság megáldása. Nekünk keresztényeknek az Úr napjának központja, vagyis a vasárnap központja az Eucharisztia, ami hálaadást jelent. Annak a napja, hogy elmondhassuk az Istennek: Köszönöm, Uram az életet, az irgalmadat, minden ajándékodat. A vasárnap nem arra való, hogy eltörölje a többi napot, hanem hogy emlékeztessen azokra, hogy megáldjuk a napokat és hogy békét teremtsünk az élettel…

05 szeptember 2018

————————————

Elemzés és helyesbítés: Némileg kissé zavaros a számítási alap. A Szent István társulat által kiadott bibliában eléggé jól érthető, nem szükséges magyarázni. A világ teremtésének befejezésekor mondta Isten:

I. Mózes 2,1Így készült el a föld és az ég minden bennelevővel együtt. 2Isten a hetedik napon befejezte művét, amit alkotott. A hetedik napon megpihent munkája után, amit végzett. 3Isten megáldotta és megszentelte a hetedik napot, mert azon megpihent egész teremtő munkája után.

Most más csak azt kellene megállapítani, hogy a HETEDIK NAP neve Vasárnap, vagy valamelyik másik nap.

Segít ebben a kérdésben a Katolikus Biblia II. Mózes 20,8-11:

Gondolj a szombatra és szenteld meg. 9Hat napig dolgozzál és végezd minden munkádat. 10A hetedik nap azonban az Úrnak, a te Istenednek a pihenő napja, ezért semmiféle munkát nem szabad végezned, sem neked, sem fiadnak, sem lányodnak, sem szolgádnak, sem szolgálólányodnak, sem állatodnak, sem a kapuidon belül tartózkodó idegennek. 11Az Úr ugyanis hat nap alatt teremtette az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van; a hetedik napon azonban megpihent. Az Úr a hetedik napot megáldotta és megszentelte.

Elemi iskolás tudással is megoldható kérdés: A szombatról adott isteni parancs a TÍZPARANCSOLATBAN a 4. helyen olvasható. A pápa – lásd a bevezető sorokat – a 3. helyre igazította át, amit Isten (a Katolikus fordításban is olvashatóan) eredeti helyén adja át olvasóinak. Miért került a szombat megszentelésének parancsa a 3. helyre és mivel sikerült az eredetileg 10. Isteni utasítást kiegészíteni, hogy meglegyen a teljes dekalógus?

Dough Batchelor lelkész megválaszolja  ezt a kis pápai „tévedést”:  https://youtu.be/EfZNSWqAMDw

 

Mondja el a véleményét!