A paracetamol újabb mellékhatása

A legújabb kutatások szerint a paracetamol hatóanyag szedése súlyosbíthatja a már meglévő asztmás tüneteket felnőttek és gyerekek esetében, sőt, új betegség kialakulásához is vezethet.

A Pediatrics című szaklapban publikált tanulmány szerint a különböző márkanevek alatt árusított paracetamol és acetaminofen közvetlen kapcsolatba hozható az asztmatikus betegségek kialakulásával.

A vizsgálat vezetője, John McBride (Robert T. Stone Pulmonológiai Központ) egy összesen 54 országban, 520 ezer gyermek részvételével készült kutatás adatait használta fel a tanulmány elkészítéséhez. Az eredmények szerint az asztma kialakulásának esélye 60 százalékkal nőtt azoknál a 6-7 éves gyerekeknél, akik egy hónapnál ritkábban, de évente legalább egyszer szedtek paracetamolt. A rizikó háromszorosára emelkedett azoknál, akik havonta legalább egyszer kaptak a gyógyszerből.

“Mindent meg kell tennünk, hogy tudatosítsuk a szülőkben és orvosokban, hogy elképzelhető, a láz- és fájdalomcsillapító acetaminofen kiiktatásával vagy más gyógyszerrel való helyettesítésével megelőzhetjük egyes asztmatikus betegségek kialakulását” – nyilatkozta McBride.

paracetamol
Fotó: Wikipedia
A 13-14 évesek esetében az egy hónapnál ritkábban, de évente legalább egyszer beszedett paracetamol 40 százalékkal növelte az asztma kialakulásának esélyeit, és duplájára emelte azoknál, akik havonta legalább egyszer kaptak a szerből. A vizsgálatok szerint a már meglévő asztmás tüneteket is súlyosbítja az acetaminofen, ugyanakkor az ibuprofén nem okoz hasonló gondokat.
Független szakértők igyekeztek leszögezni, hogy egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy a paracetamol asztmát okozna, mindössze az összefüggést sikerült kimutatni a megnövekedett rizikó és a gyógyszerszedés között. Ez a különböző gyógyszerek közötti kölcsönhatás eredménye is lehet.
“Ez csak egy emlékeztető arra vonatkozóan, hogy tisztában legyünk vele, a recept nélkül kapható gyógyszerek sem minden esetben biztonságosak” – fejtette ki Fernando Holguin, a Pittsburgh Egyetem tüdőgyógyászati osztályának docense. “Az én kisfiam is asztmás, és ha lázas, inkább adok neki ibuprofént, mint paracetamolt.”

HVG.HU EGÉSZSÉG 2011. november 11 Szerző: Medipress
Ezt már olvasta? Döbbenetes számok: Magyarország dobogós dohányzásból »

 

Mondja el a véleményét!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük