A NYELVEKEN SZÓLÁS AJÁNDÉKA
Elképesztő tény
Mindannyian hallottuk már, milyen cselhez folyamodtak a görögök, amikor egy tíz éven át tartó háborúban sem voltak képesek elfoglalni Tróját. A város mellett egy győzelmi ajándéknak is tekinthető hatalmas falovat építettek, majd úgy tettek, mintha a teljes hadsereg elhajózott volna. A falóban azonban katonákat rejtettek el. Sinon, a kém rávette a trójaiakat, hogy vigyék a lovat a városfalon belülre, mert az egyfajta védelmet biztosítana számukra. Az éj leple alatt azonban Sinon kieresztette a hatalmas lóban rejtőző katonákat, akik először a trójai őrszemekkel végeztek, majd a városkaput is kitárták a várakozó görög hadsereg előtt, mely elfoglalta és felégette Tróját.
Eltérő értelmezések
Az ellenség ajándéka, olykor halálos veszélyt rejt magában. Az alvilágnak nem egyszer sikerült már félrevezetni az emberiséget csinos masnival átkötött ajándéknak álcázott pokolgéppel, mely azonnal robbant, ha felnyitották. Ma a Szentlélek ajándékát hamisítja meg: felcseréli a nyelveken szólás pogány eredetű képességével, hogy Isten egyházába szivárogva belülről bomlassza azt.
Nem sokkal azután, hogy keresztény lettem, autóstoppal utaztam édesanyámhoz Palm Springs városából Los Angeles-be. Körülbelül félúton felvett egy kedves, középkorú pünkösdi-keresztény hölgy, akit megtérésem híre örömmel töltött el. Kisvártatva rákérdezett: „Megkaptad már a Szentlélek ajándékát?”
Kissé meglepődtem a kérdésen, amit előtte senki sem tett még fel nekem. „Azt hiszem, igen — válaszoltam lassan —, hiszen érzem Isten Lelkének jelenlétét az életemben. Az Űr annyi mindenben segített már. Végre leszoktam a kábítószerről, nem lopok többé, nem káromkodom, és sok minden másban is.”
„Nem, nem erre gondolok — szólt a hölgy kissé értetlenkedve. — Elfogadtad már a Szentlélek keresztségét? A nyelveken szólás ajándékát?”
Nagyon meglepődtem, hogy sokkal jobban érdekli, átestem-e már egyfajta átszellemült beszédingeren, mint az, hogy sikerült felülkerekednem a bűnökön, melyek az életemet olyan sokáig romba döntötték.
A kedves hölgy azonban ezután is meg volt győződve arról, hogy a kereszténység megélésének egyik elsődleges eleme hiányzik az életemből. Én pedig nem akartam lemaradni egy ilyen fontosságú dologról, és elmélyült kutatásba kezdtem a nyelveken szólás ajándékának ellentmondásoktól nem mentes tárgyában. Az első néhány egyház, ahová rendszeresen jártam, mind karizmatikus közösség volt, ami annyit jelent, hogy hittek az átszellemült „nyelveken szólásban” — amit mások gyakran halandzsázásnak titulálnak. Biblia-kutató csoportunk legtöbb tagja — újdonsült barátaim — „nyelveken szólt”, ezért amit a továbbiakban megosztok a kedves olvasóval, nem csupán többéves kutatás, hanem első kézből származó tapasztalat eredménye is.
Az alábbi tanulmányban néhány népszerűtlen tényre is fel kell hívnom a figyelmet. Szeretném még az elején elmondani, annak ellenére, hogy karizmatikus testvéreim néhány tanításával nem értek egyet, szilárdan hiszem, hogy ezekben a közösségekben igaz keresztények ezrei gyakorolják vallásukat. Tudom, hogy az ő felfogásuk a nyelveken szólásról rendkívüli mértékben eltérhet egymástól, ezért szeretnék elnézést kérni, ha néhány alkalommal általánosítok. A küzdelmet nem emberek ellen folytatom, hanem egy tévhitről szeretném lerántani a leplet. Ha felismerjük az igazságot, talán fájhat egy kicsit, de egyúttal szabaddá tesz (Jn 8:32).
A nyelveken szólás valódi ajándéka
Kezdjük a szavak meghatározásával! A „nyelv” szó ideillő meghatározása a Magyar Értelmező Kéziszótár szerint: „Szavakat alkotó beszédhangokból álló jelrendszer mint a gondolatok kifejezésének és a társadalmi érintkezésnek az eszköze.” Példamondat: „Ért valamely nyelven.”Isten a Szentlélek ajándékait valamilyen konkrét céllal adja. Mi szükség volt tehát a nyelvek ajándékára?
Jézus így szólt tanítványaihoz: „Elmenvén azért tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén okét az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében ” (Mt 28:19) Ez azonban nem volt egyszerű. Hogyan prédikálhattak volna az apostolok az egész világnak, ha csak egy vagy két nyelven beszélnek? Bár a tanítványok nagyon értelmesek voltak, legtöbbjük azonban iskolázatlan. A megbízatás sikere érdekébenjézus a Szentlélek különleges ajándékát ígérte nekik.
Idegen nyelveken hirdetni az evangéliumot, olyan nyelveken, melyeket nem tanultak és nem ismertek, csodába illő és természetfeletti képesség volt.
„Azokat pedig, akik hisznek, ilyen jelek követik. .. új nyelveken szólnak..”(Mk 16:17)
Jézus tudtunkra adta tehát, hogy az új nyelvek „jelek” lesznek, azaz a nyelvek ismeretére nem hagyományos nyelvtanulás útján tesznek szert. Hirtelen jött és átmeneti képességről van szó, mely az evangélium prédikálására szolgál, az igehirdető számára korábban ismeretlen nyelven.A Biblia csupán három olyan esetet tár elénk, amikor valaki ténylegesen nyelveken szólt: Apostolok cselekedetei 2, 10 és 19- fejezetében. Olvassuk el a három esetet, és pontosabb képet kapunk a nyelveken szólás ajándékáról!
„És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt voltak. És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és betöltötte az egész házat, ahol ültek. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek, és ült mindegyikre azok közül. És megteltek mindnyájan Szentlélekkel, és kezdtek szólni más nyelven, amint a Lélek adta nékik szólni „ (Csel 2:1—4)
A tűz az erő és hatalom jelképe. Isten az ajándékot tüzes nyelvek formájában küldte el, hogy tudják, botladozó nyelvüket erővel ruházza fel, éppúgy, mint Mózesét, amint a fáraóhoz beszélt (2Móz 4:10—12), és Ésaiás ajkait, amikor a mennyei szentélyből származó széndarabbal érintette (Ésa 6:6—7).Miért várt az Úr pünkösdig ezzel az ajándékkal? Az Apostolok cselekedetei 2:5—11 ismerteti a kialakult helyzetet: „Lakoztak pedig Jeruzsálemben zsidók, istenfélő férfiak, minden nép közül, mely az ég alatt van, Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűlt a sokaság és megzavarodott, mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallotta őket szólni. Álmélkodtak pedig mindnyájan és csodálkoztak, mondván egymásnak: Nem de nem galileusok-é ezek mindnyájan, akik szólnak? Mi módon halljuk hát őket ki-ki közülünk a saját nyelvén, amelyben születtünk?…Halljuk amint szólják a mi nyelvünkön az Istennek nagyságos dolgait.”
A pünkösd zsidó ünnep volt mely húsvét után 50 nappal következett. Hívő izraeliták érkeztek a Római Birodalom minden részéből hogy vallásukat gyakorolhatják Jeruzsálemben. Isten ezt az alkalmat választotta a nyelveken szólás ajándékának átadására az apostoloknak, hogy az odalátogató zsidók anyanyelvén prédikálhassanak. Legalább 15 nyelven beszéltek az emberek aznap a hallgatóságban. Végül több ezren tértek meg közülük. Ezután Pünkösd elmúltával a birodalom minden részébe magukkal vitték az új hit hírét. Ebből a példából láthatjuk hogy a nyelveken szólás ajándékát azért kapták az apostolok, hogy a világ bármely nyelvén hirdessék az evangéliumot. Vannak akik tévesen azt állítják hogy a pünkösdi csoda a nyelvek megértésének ajándéka volt.
Nem, nem a hallgatóság kapta a nyelvek megértésének ajándékát, hanem a Szentlélek ajándékának köszönhetően a hívők lettek képesek addig nem használt nyelven beszélni (Csel 2:4). Nem a hallgatás ajándékának hívják, amit á hallgatóság kapott, hanem a nyelveken szólás ajándékának, amit a beszélők kaptak. A „jelek” sem tüzes fülekként érkeztek a hallgatóságra, hanem tüzes nyelvekként a prédikálókra.
Előfordul, hogy azt állítják, a nyelveken szólás ajándéka valójában „mennyei nyelv”, amit egyedül Isten ért, valamint azok, akik megkapták a fordítás adományát. A Biblia világosan ír erről az Apostolok cselekedetei 2. fejezetében, hiszen mind az apostolok, mind a hallgatóság pontosan értette a prédikációt az Űr nagyságos dolgairól.
Tekintsük át a nyelveken szólás második esetét, amikor Péter Kornélius házában prédikál:
„Mikor még szólta Péter ez Igéket, leszállt a Szentlélek mindazokra, akik hallgatták e beszédet. És elálmélkodtak a zsidóságból való hívek, mind- azok, akik Péterrel együtt mentek} hogy a pogányokra is kitöltetett a Szentlélek ajándéka. Mert hallották, hogy ők nyelveken szólnak és magasztalják az Istent (Csel 10:44-46)
A 10. fejezet 1. verse elmondja, hogy Kornélius itáliai volt, míg Péter apostol zsidó, aki az arámi nyelvet beszélte. A történelemből azt is tudhatjuk, hogy a rómaiak házába a világ bármely részéről érkezhettek szolgák. A találkozón nyilvánvalóan voltak nyelvi akadályok, és Péter valószínűleg tolmács segítségével kezdte meg a prédikációt. Amikor azonban Kornéliusra szállt a Szentlélek, Péter már megértette a nemzetekből származók beszédét, akik idegen nyelven kezdtek szólni. A leírás szerint a zsidók hallották, amint Istent dicsérik az anyanyelvüktől különböző nyelven. Később, amikor Péter beszámol az esetről az egyház vezetőinek, elmondja: „Mikor pedig én elkezdtem szólni, leszállt a Szentlélek őreájuk, miképpen mireánk is kezdetben „ (Csel. 11:15)
Péter itt egyszerűen azt mondja el, hogy Kornélius és családja ugyanúgy megkapta a nyelveken szólás ajándékát, mint a tanítványok pünkösdkor. Tehát olyan nyelveken voltak képesek beszélni, amelyeket korábban nem ismertek, a tanítványok pedig megértették, amit mondtak.
A nyelveken szólás harmadik és egyben utolsó esete az, amikor Pál tizenkét efézusi tanítványnak prédikál. Az Apostolok cselekedetei 19:6 szerint: „És amikor Pál reájuk vetette kezét, szállt a Szentlélek öreájuk; és szóltak nyelveken, és prófétáltak.”
Pál volt a legműveltebb apostol, aki egyben a legtöbbet is utazott. Sok nyelven beszélt (l.Kor 14:18). Amikor a tizenkét efézusi férfira szállt a Szentlélek, Pál úgy látta, hogy új nyelveken prédikálnak vagy prófétálnak. Valószínűleg a Római Birodalomban elterjedt nyelvek egyikén beszéltek, hiszen az evangélium terjesztése szempontjából ez lenne ésszerű. Lukács nem írja, hogy az első két esetben említettől eltérő típusú nyelven szóltak volna, ezért feltételeznünk kell, hogy a pünkösdi esethez hasonló ajándékról van szó.
Észrevehetjük, hogy a nyelveken szólás ajándékát kizárólag akkor tulajdonítják a Szentlélek kiáramlásának, ha különböző nyelveken értő emberek találkoznak, és kommunikációs akadályok merülnek fel.
Az Apostolok cselekedetei 4. fejezetében megismétlődik a 2. fejezetben említett eset leírása. A hely megrázkódik, az emberek pedig betöltekeznek a Szentlélekkel, mivel azonban nincsenek jelen külföldiek, a nyelveken szólás ajándéka sem árad ki. Az Apostolok cselekedetei 4:31-ben ez áll: „És minekutána könyörögtek, megmozdult a hely, ahol egybegyűltek; és beteltek mindnyájan Szentlélekkel, és az Isten beszédét bátorsággal szólták.”
A Szentlélek keresztségének értelme nem az, hogy értelmetlen hangokat mormoljunk és összevissza halandzsázzunk, hanem az, hogy képesek legyünk prédikálni.
Ezért mondta Jézus: „Hanem vesztek erőt, minekutána a Szentlélek eljön reátok: és lesztek nékem tanúim úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Szamariában és a Földnek mind végső határáig.” (Csel 1:8)
A Korinthusbeliekhez írt levél
Pál tizennégy újszövetségi könyve közül a Pál első levele a Korinthusbeliekhez az egyetlen, amely a nyelveken szólás témájával foglalkozik. A korinthoszi egyház bizonyára csak átmenetileg küszködött a problémával, hiszen a második levelében Pál nem említi többé a nyelveken szólást.
Korinthosz az ókorban két nemzetközi kikötőjéről volt híres, így az ottani egyházban ennek megfelelően számos nemzet előfordult, a szertartás pedig nem egyszer kaotikussá, kuszává vált. Magától értetődik, hogy néhány hívő olyan nyelven imádkozott, tanúskodott vagy prédikált, mely a többi jelenlévő számára érthetetlen. Ezért utasította őket Pál, hogy ha a többség számára ismeretlen nyelven beszélnek, maradjanak csendben, hacsak nincs ott valaki, aki fordítani tud (l.Kor 14:28). Ez azt jelenti, hogy nem ildomos olyan nyelven beszélni, amit a hallgatóság nem ért. Az apostol így ír erről: „Ha már most, atyámfiai, hozzátok megyek, és nyelveken szólok, mit használok néktek, ha vagy kijelentésben vagy ismeretben vagy prófétálásban vagy tanításban nem szólok hozzátok? Hiszen ha az élettelen hangszerek, akár fuvola, akár citera, nem adnak megkülönböztethető hangokat, mi- módon ismerik meg, amit fuvoláznak vagy citeráznak? Mert ha a trombita bizonytalan zengést tesz, kicsoda készül a harcra? Azonképpen ti is, ha érthető nyelven nem beszéltek, mi módon értitek meg, amit szóltok? Csak a levegőbe fogtok beszélni… De a gyülekezetben inkább akarok öt szót szólni értelemmel, hogy egyebeket is tanítsak, hogy nem mint tízezer szót nyelveken… Ha valaki nyelveken szól, kettő vagy legfeljebb három legyen, mégpedig egymás után; és egy magyarázza meg: ha pedig nincsen magyarázó, hallgasson a gyülekezetben; hanem magának szóljon és az Istennek.!
Nagyon furcsa, hogy egyesek erre a részre hivatkoznak, hogy mormoghassanak istentisztelet alatt…
Pál írása éppen az ellenkezőjét jelenti. Pál Timótheushoz írt I. levelének 6. fejezete 20. versében kifejezetten „a szentségtelen üres beszédektől való elfordulásra buzdít. Az apostol megismétli az intést: „A szentségtelen üres lármákat pedig kerüld, mert mind nagyobb istentelenségre növekednek ” (2Tim 2:16)
Mennyei imanyelv?
Sok karizmatikus barátom ért egyet azzal, hogy az Apostolok cselekedeteiben írt nyelveken szólás valódi beszélt nyelveken történt. De gyorsan hozzáteszik, hogy emellett létezik egy második ajándék is, és ez a mennyei imanyelv. Ez az ajándék szerintük a Szentlélek „esedezése érettük kimondhatatlan fohászkodásokkal” (Hm 8:26). Az értelme pedig az, hogy az ördög ne értse az imát. Azonban sehol sem olvassuk, hogy imáinkat rejtegetnünk kellene a kísértőtől. Valójában összerezzen, ha a keresztényeket imádkozni hallja!
A mennyei imanyelv tana elsősorban Pál Korinthusbeliekhez írt L levele 14. fejezete 14. versén alapul: „Mert ha nyelvvel könyörgök, a lelkem könyörög, de értelmem gyümölcstelen
Ezt úgy értelmezik, hogy amikor Pál a Szentlélekkel imádkozott, „mennyei nyelven beszélt”, és ő maga nem értette, amit mondott. Ez az elgondolás felvet azonban egy fontos kérdést: honnan tudja meg az imádkozó, hogy az imára válaszoltak?
Mit is mond valójában itt Pál? A vers megértésének problémája elsősorban a hibás fordításból ered. Engedjék meg, hogy átfogalmazzam a verset mai modern nyelven: „Ha olyan nyelven imádkozom, melyet a körülöttem lévők nem értenek, lehet ugyan, hogy a Szentlélekkel imádkozom, de gondolataim nem teremnek gyümölcsöt a hallgatóságban/’ Pál következetesen vallja, ha hangosan imádkozunk, vagy imádkozzunk úgy, hogy mások is értsék azt körülöttünk, vagy inkább maradjunk csendben! Figyeljünk a soron következő versekre: „Hogy van hat? Imádkozom a lélekkel, de imádkozom az értelemmel is; énekelek a lélekkel, de énekelek az értelemmel is. Mert ha lélekkel mondasz áldást, az ott lévő avatatlan miképpen fog a te hálaadásodra áment mondani, mikor nem tudja, mit beszélsz?” (lKor 14:15—16) Ezek alapján ki az, aki nem érti az elhangzottakat? Természetesen a hallgató, nem pedig a beszélő, mint ahogy sokan hiszik. Ha imádkoztál már olyasvalakivel, aki számodra ismeretlen nyelven mondta el az imát, akkor tudhatod, miért volt nehéz áment mondani az ima végén (melynek jelentése „úgy legyen”). Tolmács nélkül fogalmad sincs, mi hangzott el. Ennyi erővel az is lehet, hogy az ördög áldására kérnek tőled áment, hiszen nem tudod megmondani, miről volt szó!
Pál Korinthusbeliekhez írt I. levelének körülményeiből kiderül, hogy a nyelveken szólás értelme nem más, mint hogy idegen nyelven is prédikálják az evangéliumot és oktassák az egyházközösséget. Ha a hallgatóság nem érti a szónoklat nyelvét, nem lehet tanítani. Ezért ha nincs tolmács, a beszélő csupán a levegőbe beszél: rajta és Istenen kívül senki nem érti, mit beszélt. Ezt jelenti a sokszor félremagyarázott második vers: -„Meri aki nyelveken szól, nem embereknek szól, hanem az Istennek; mert senki sem érti, hanem lélekben beszél titkos dolgokat.” (14:9)
Pál ismét azt hangsúlyozza, hogy a szónoklat nyelve legyen érthető a hallgatóság számára, különben az evangélium rejtelmeit tanítani kívánó szónok csendben üljön és elmélkedjen magában Istenről. „Azonképpen ti is, ha érthető nyelven nem beszéltek, mi módon értitek meg, amit szóltok? Csak a levegőbe fogtok beszélni” (14:28) A nyelveken szólás félreérthetetlen célja a nyelvi akadályok legyőzése és az evangélium terjesztése!
Néhányakban felmerülhet a kérdés: nem mondta Pál azt is, hogy angyalok nyelvén szól?
Nem. Pál ezt mondta: „Ha embereknek vagy angyaloknak nyelvén szólok is.. (l.Kor 13:1) Ha saját szövegkörnyezetében értelmezzük a mondatot, láthatjuk, hogy a „ha… is” keret az idézett tagmondatban azt jelenti: „abban a ritka vagy valószínűtlen esetben”. Pál például a második versben is így szól hozzánk: „és ha egész hitem van is, úgyannyira, hogy hegyeket mozdíthatok ki helyükről…” Nem tudunk olyan esetről, hogy Pál hegyeket mozdított volna el bárhonnan is… A harmadik vers szintén így folytatódik: „és ha testemet tűzre adom is.. .”-Pált lefejezték, nem égették el (máglyán). Láthatjuk, hogy ritka, valószínűtlen eseteket sorol fel annak érzékeltetésére, hogy semmi sem helyettesítheti a szeretetet.
Igyekezzünk hasznosabb ajándékokra!
Szerintem a Szentlélek minden ajándékára szüksége van napjaink kereszténységének, és mind elérhető ma is. A Szentírás azonban azt tanítja, hogy egyes ajándékok fontosabbak másoknál, és mi figyeljünk a legfontosabbakra. „Igyekezzetek pedig a hasznosabb ajándékokra.” (l.Kor 12:31)
A lelki ajándékoknak a Bibliában talált felsorolásainál a nyelveken szólás általában a végén foglal helyet. „Éspedig némelyeket rendelt az Isten az anyaszentegyházban először apostolokul, másodszor prof ét akid, harmadszor tanítókul; azután csodatévő erőket, aztán gyógyításnak ajándékait, gyámolítókat, kormányokat, nyelvek-nemeit.” (IKor 12:28) „Nagyobb a próféta, mint a nyelveken szóló..” (l.Kor 14:5) Néhány karizmatikus igehirdető azonban a feje tetejére állítja a listát, és a nyelveken szólás ajándékát a kereszténység hangsúlyos pontjának tartja. Talán el is hitetik velünk, hogy a nyelveken nem szóló keresztények másodosztályúak. Pál azonban világosan elmondja, hogy a különféle ajándékok különféle embereknek adattak, és senki sem kapta meg az összes ajándékot. Pál a Korinthusbeliekhez írt I. levele 12. fejezete 29 és 30. versében felteszi a kérdést: „Avagy mindnyájan apostolok-é vagy mindnyájan próféták-é? Avagy mindnyájan tanítók-é? Vagy mindnyájan csoda- tévő erők-é? Avagy mindnyájuknak van-é gyógyításra való ajándéka? Vagy mindnyájan szólnak nyelveken? Vagy mindnyájan magyaráznak-é?” A válasz természetesen NEM!
A Bibliában ez áll: „De a Léleknek gyümölcse: szeretet, öröm, békesség, béketűrés, szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség” (Gal 5:22—23) Mégis vannak igehirdetők, akik elhitetnék velünk, hogy a Szentlélek ajándéka a nyelveken szólás, és az általa betöltött emberek mindegyike nyelveken szól. Miért lehetséges mégis, hogy a Biblia több mint 50 olyan leírásából, ahol Isten népe betöltekezik a Szentlélekkel, csupán háromszor fordul elő, hogy ennek következtében nyelveken is szólnak?
Emellett Jézust is tekintsük példának. Vette a Szentlelket, mégsem szólt sohasem nyelveken. Keresztelő János „betelik a Szentlélekkel, még az ő anyjának méhétől fogva” (Lk 1:15), mégsem írják, hogy nyelveken szólt volna. Az Újszövetség 27 könyvében mindössze háromban esik szó erről az ajándékról. A Biblia-szerző közül csupán három — Lukács, Pál és Márk — tesz említést a nyelveken szólásról.
Escathológiai értelemben általában önkívületi állapotban vagy skizofrénia révén fellépő kitalált, értelmetlen beszéd. A szó a XIX. század végén keletkezett a görög „glosso” (szájjal vagy szavakkal kapcsolatos) és „lalia” (beszéd, beszédzavar) szótöredékek összekapcsolásával.
Ugyanebben a szótárban a nyelv szót (language) így határozzák meg: „az emberi lények kommunikációjának módja, mely kimondott vagy leírt szavakból áll”, valamint (tongue) „valamely országra, nemzetre vagy közösségre jellemző sajátos nyelv”. Mindegy, milyen meghatározást vizsgálunk meg, a glosszolália semmi esetre sem nyelv.
Higgyenek nekem, sokszor láttam már a gyakorlatban is. Egyik karizmatikus egyházban, ahová jártam, a lelkész és felesége a nyelveken szólók táborához tartoztak. Hétről hétre megtörtént, hogy istentisztelet alatt egyszer csak felpattant a lelkész felesége, az ég felé emelte karját, és átszellemült halandzsázásba kezdett. Viszont mindig ugyanazt mondta:
„Handa kala shami, handa kala shami, handa kala shami..— ismételgette. Ez azonnal gyanús lett nekem, mivel Jézus ezt mondta./
„És mikor imádkoztok, ne legyetek sok beszédűek, mint a pogányok, akik azt gondolják, hogy az ő sok beszédükért hallgattatnak meg.” (Mt 6:7)
Ilyenkor a lelkész abbahagyta a prédikációt, és előállt egy légből kapott fordítással felesége halandzsaüzenetére. Általában így kezdte: „És szólt az Úr..Annak ellenére, hogy a felesége folyton ugyanazt ismételgette: „handa kala shami”, a lelkész minden alkalommal más fordítást talált ki, és időnként háromszor annyit közölt, mint amennyit a felesége beszélt. Sokat tűnődtem ezen. Vajon ha Isten üzenete lett volna, miért nem tudatta velünk rögtön elsőre az anyanyelvünkön?
Ha keresztényként pogány szokásnak hódolunk
Amikor a karizmatikus nyelveken szólók táborába jártam, eszembe ötlött néhány sor, amit az iskolában tanultam történelemből. A nyelveken szólás modern megnyilvánulása nem a Bibliából ered, hanem a régi pogány spiritiszta szertartásokból. A Krisztus előtti VI. században a Parnasszus lábánál épült templomban működött a delphoi jósda.1 Delphoi védőszentjei Dionüsszosz, a bor, a termékenység és az érzéki tánc istene, valamint a Múzsák voltak, a zene istennői.
A bódító zene hatására Pythia, a papnő kábító füstöt szívott, féktelen táncot lejtett, majd halandzsabeszédbe kezdett. A papnő értelmetlen mormogását egy pap fordította, aki általában versbe is szedte azokat. Kijelentéseit Apolló szavainak tulajdonították. Az üzenetek olyan kétértelműek voltak, hogy ritkán lehetett megcáfolni őket.
Amikor indiánok közt éltem Uj-Mexikóban, sokszor láthattam hasonló rituálét. Az indiánok hallucinogén meskáliát fogyasztottak, majd körbe ültek, és monoton dallamokat ismételgetve ütötték a ritmust órákon keresztül. Sokan hamar görcsös mormolásba kezdtek a kínzó látomásoktól. Napjainkban a karizmatikus egyházak a legnépszerűbbek az indiánok között, mert olyan gyorsan és egyszerűen csak átválthatnak a régi vallásaikból.
Sok primitív afrikai törzs áldoz csirkét vagy kecskét, hogy elnyerje az istenek áldását, miközben órákig táncolnak a tűz körül, hipnotikus dalokat ismételgetve a dübörgő dob ritmusára. Végül néhány embert megszállnak az istenek, és elkezdik beszélni a szellemvilág kísérteties nyelvét. Ezután a helyi gyógyító varázsló vagy pap tolmácsolja az üzeneteket. A nyugat-indiai szigetvilág katolikus vudu törzsei mind a mai napig gyakorolják a fenti módszert.
Az észak-amerikai keresztény egyházak életébe a XIX. század elején szivárgott be az első pogány szokás. Sok Afrikából elhurcolt rabszolgát kényszerítettek a kereszténység felvételére, aki nem tudott olvasni, és nem ismerte a Bibliát. Sokféle afrikai törzsből származtak, ezért a „szellemtánc” volt az összekötő kapocs a legtöbb törzsi rituálé között, melynek során a szellemektől megszállt táncos mormolásba kezdett
A rabszolgák összetévesztették a nyelveken szólás keresztény ajándékát a saját törzsi gyakorlatukkal, és ennek egy korszerűbb változatát be is olvasztották a keresztény istentisztelet rendjébe. Ezeket az önkívületi rituálékat fülledt zenével kísérve először csak délen terjesztették el, ahol a történelmi egyházak tagjai „szent hempergőknek” titulálták őket. Az átszellemülések során néhányan még mérges kígyót is fogdostak puszta kézzel, hogy bebizonyítsák, betöltekeztek a „szellemmel”. (Ez Márk 16:18 versének félreértelmezése, ahol ezt írja. „Kígyókat vesznek föl…”, arra utalva, amikor Pált véletlenül megmarta egy kígyó, de nem hatott rá a méreg. Lásd: Csel 28:3-6) Holott a halálos mérgű kígyókat vadászó és felkapkodó „hívők”, akik így akarták bizonyítani, hogy betöltekeztek a Szentlélekkel, nem tettek mást, mint Istent kísértették!
A pünkösdista mozgalom országos elterjedése a fehér népesség körében Los Angelesben vette kezdetét, az 1906-ban megrendezett Apostoli Hit Evangéliumi Missziógyűlésen az Azusa utcában. Vezetőjük William Seymour, fekete bőrű korai keresztény igehirdető volt. A vezetők azóta finomítgatják tanaikat, hogy vonzóbbak és könnyebben fogyaszthatók legyenek a tradicionálisabb keresztények számára.
„Ezután körülbelül 1960-ban kezdte magához vonzani a karizmatikus mozgalom a hagyományos keresztény felekezetek tagjait. Azóta robbanásszerűen terjed egészen napjainkig, és mára mind a katolikus, mind a protestáns egyházak több millió tagot számlálnak világszerte.”
Lényeges megjegyeznünk, milyen fontos szerepet játszik a zene a glosszoláliát gyakorló pogány vallásokban. A nyelveken szólás ajándékának meghamisítása akkor vetette meg a lábát a nagyobb keresztény egyházakban, amikor keresztény létükre pogány zenéket és imádati formákat honosítottak meg a szertartásaikban. A mindent átható, egyre ismétlődő zene, az egyszerű ütemek kikapcsolják a felsőbb értelmet, és a tudatalattira hatnak. Sérülékeny, hipnotikus állapotba ejtenek, és az extatikus mormolás szelleme könnyen a hallgatóságra telepszik, kijelenti, hogy az aktuálisabb üzeneteket a Lélek új, megbízhatóbb kinyilatkoztatásai révén kapják, nyelveken szólás formájában.
Minden jel arra mutat, hogy Sátán már feldíszitette a színpadot az utolsó felvonásra!
Hogyan hat ránk Isten Lelke?
Az az elgondolás, hogy a „szellemmel betöltekezett” ember a földön hempereg és halan- dzsázik, megsérti a Szentlelket. Isten azért adta nekünk a Lélek ajándékát, hogy helyreállítsa bennünk önnön képét — nem pedig azért, hogy megfosszon az önkontrolltól és méltóságunktól!
A Kármel-hegyen Baál pogány prófétái az oltárra ugrottak, ordibáltak és nyögdécseltek. Az istenük üzenetét hirdették, miközben sebet ejtettek saját testükön. Ezzel ellentétben Illés csendesen térdelve egyszerű imában szólt az Úrhoz (l.Kir 18:17-46).
„Mert az Isten nem a visszavonásnak, hanem a békességnek Istene.. „ (lKor 14:33) Ha nem a mennytől származik a zavarodottság, mégis honnan ered?
Az az elképzelés, hogy a Szentlélek érkezésekor elveszítjük az önkontrollt, nincs összhangban a Szentírással:
„És a próféta lelkek engednek a prófétáknak.” (lKor 14:32)
Ehhez kapcsolódik még egy példázat. Amikor Krisztus a tengernél megtisztított egy eszelőst a démonoktól, a gyógyult embert így látták: „Ülve találták az embert, kiből az ördögök kimentek, felöltözve és eszénél, a Jézus lábainál…” (Lk 8:35) Isten így hív: „No, jertek, törvénykezzünk, azt mondja az Úr” (Ésa 1:18) Isten azt akarja, hogy használjuk az eszünket
Néhányan, akik a sorokat olvassák bizonyára ez gondolják: Hogy mondhat ilyet ez az ember? „Én már szóltam nyelveken és tudom, hogy az Úrtól jön.” Keresztényként sohasem szabad érzéseink alapján le vonunk a következtetést. Hiszen az ördög minden bizonnyal el tudja érni hogy jól érezzük magunkat! Ehelyett Isten szavára, a bibliára alapozzuk a hitünket. Egy barátom aktív karizmatikus keresztény volt, és gyakran szólt nyelveken. Amikor tanulmányozta a kérdéskört, elgondolkodott. Vajon a szentlélek ajándékának köszönhetően szólt e nyelveken. Őszinte szívvel kérte Isten segítségét a kérdés eldöntésére, és így imádkozott: „Uram, ha ez nem áll összhangban az akaratoddal, ha ez nem a nyelveken szólás valódi ajándéka, kérlek, vedd el tőlem!” Elmesélte, hogy attól a naptól kezdve sohasem tapasztalta magán a glosszoláliát. Az igaz hitű keresztény kész legyen feladni dédelgetett szokásait és felfogását Isten akaratáért, és ódzkodni a kérdéses gyakorlatoktól — attól függetlenül, hogy milyen népszerű, elterjedt vagy elfogadott is az a többi keresztény körében. Vannak dolgok, amiket az emberek nagyon szeretnek, Isten szemében azonban gyűlöletesek. (Lk 16:15)
Babiloni halandzsanyelv
Miért olyan fontos ma, hogy tisztán lássunk a nyelveken szólás kérdésében? A modern karizmatikus mozgalmat megjövendölte a Szentírás.
A Jelenések könyve 18. fejezetében ez áll: „És kiáltott teljes erejéből, nagy szóval mondván: Leomlott, leomlott a nagy Babilon…” (18:2), „És hallottam más szózatot a mennyből, amely ezt mondta: Fussatok ki belőle, én népem, hogy ne legyetek részesek az ő bűneiben, és ne kapjatok az ő csapásaiból(18:4)
Emlékezzünk, hogy az ókori Babilon egyik fő jellegzetessége a nyelvek összekeveredése volt Bábel tornyánál (lMóz 11:7-9). A Jelenésekből megtudhatjuk, hogy az utolsó napokban Isten népét kihívják Babilonból és annak zavaros, hamis vallási rendszeréből.
„És láttam a sárkány szájából és a fenevad szájából és a hamis próféta szájából három tisztátalan lelket kijönni, a békákhoz hasonlókat (Jel 16:13) A „szájából”‘ kifejezés a beszédre utal, és ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a békák legfőbb fegyvere a nyelv. Tisztátalan nyelvek? Isten ezzel mondani akar nekünk valamit. Ne felejtsük el, a bábeli nyelvzavar nem a Szentlélek ajándéka volt, hanem az ember lázadása miatti csapás. A halandzsa szó angol megfelelője, a „babbling” is a Bábel szóból ered. Pünkösdkor feloldódott a bábeli zavar, hogy mindenki megismerhesse az evangéliumot.
Az engedelmeseknek adatott meg
Találkoztam már olyanokkal, akik azt állították, megkapták a Szentlélek keresztségét, mert nyelveken szóltak, ugyanakkor egyik kezükben cigarettát, a másikban egy kupa sört tartottak. Tisztázzunk valamit! Van egy-két alapkövetelmény ahhoz, hogy a Szentlélek legértékesebb ajándékait magunkénak tudhassuk.
Jézus ezt mondja: „Ha engem szerettek, az én parancsolataimat megtartsátok. És én kérem az Atyát, és más vigasztalót ad néktek, hogy veletek maradjon mindörökké. Az igazságnak ama Lelkét. (Jn 14:15-17)
„És mi vagyunk néki bizonyságai ezen beszédek felől, és a Szentlélek is, kit Isten adott azoknak, akik néki engednek.” (Csel 5:32)
Néhány éve több híres igehirdető is megbukott, aki a tévében szerepelt. Azt állították, hogy betöltekeztek a Szentlélekkel, és megkapták a nyelveken, szólás ajándékát. Azonban nagyon erkölcstelen életet éltek. A tévében még nyelveken szóltak, azután elhagyták a stúdiót, és visszatértek megalkuvó életükhöz. Valami nem stimmelt velük. Rajtuk is elgondolkodtam: „Ha valóban ez a nyelveken szólás ajándéka, miért kíséri a karizmatikus lelkészeket annyi tolmács, ha külföldön prédikálnak?”
„Miért küldte el hozzánk Isten a Szentlelket? „Hanem vesztek erőt, minekutána a Szentlélek eljön reátok: és lesztek nékem tanúim..(Csel 1:8) Isten nem azért küldte el a Szentlelket, hogy mormogjunk, hanem azért, hogy erőt adjon a tanúskodáshoz!
Hogyan tehetünk szert a Lélek valódi ajándékára? Vesd alá magad Istennek minden tekintetben, légy hajlandó megbocsátani másoknak, engedelmeskedj az Úrnak, és kérd őt erre! Lukács evangéliuma 11. fejezete 13. versében ez áll: „Ha azért ti gonosz létetekre tudtok a ti fiaitoknak jó ajándékokat adni, mennyivel inkább ad a ti mennyei Atyátok Szentlelket azoknak, akik tőle kérik.”
Tartalomjegyzék
Elképesztő tény 2
Eltérő értelmezések 3
A nyelveken szólás valódi ajándéka …. 5
A Korinthusbeliekhez írt levél 12
Mennyei imanyelv? 14
Igyekezzünk hasznosabb ajándékokra! . . 18
Ötletes félrevezetés 20
Ha keresztényként pogány szokásnak hódolunk 22
Hogyan hat ránk Isten Lelke? 27
A babiloni halandzsanyelv 29
Az engedelmeseknek adatott meg 30
A mű eredeti címe: Doug Batchelor: Understanding Tongues
Fordította: © Almagambetov Mirtill
A SOROZAT EDDIG MEGJELENT KÖTETEI:
Joe Crews: Jövendő lakhelyünk, a menny
Doug Batchelor: A legfőbb forrás
Doug Batchelor: Ki énekli a Bárány énekét?
Joe Crews: A skarlátba öltözött asszony
Kay Kuzma: Hogyan segíthetünk gyermekeinknek a halál tényének feldolgozásában?
Doug Batchelor: A kereszténység és az alkohol
Doug Batchelor: Bizonyosság (a megigazulásról egyszerűen)
Doug Batchelor: Kompromisszum és konformizmus
Joe Crews: Miért mondta Isten?
Kiadja a Hetednapi Adventista Egyház Advent Irodalmi Műhely