Kommentem: Nézzük meg ezt a képet jól! Egyik ember – aki éppen állva nézi a piros sálasat – figyelő szemeivel vizslatja, amint az autós bedugja a töltővezetéket az autó „üzemanyag”-nyílásába. Szerintem ellenőrzi, hogy tényleg felvillanyozza az autóját, vagy csak lopja a drága energiát. Ez várható a jövőben is? Minden töltőállomásnál lesz egy ellenőr-kutas, akinek – ellentétben a mai jórészt önkiszolgáló módszerrel – az lesz a dolga, hogy megakadályozza a jogtalan haszonszerzést? Nehogy má’ a fószer elslisszoljon potom fél órás töltő-unatkozás után, miközben a többiek -a benzinesek – adóznak ezerrel.
Nosza erre is ki kell vetni a JOGOS sarcot, ugyebár?! Az aztán teljesen mellékes, hogy amikor a töltés utáni elindulást a többiek sóváran bámulják, a környezet semmit sem károsodik, nem tölti föl CO2-vel, nem füstöl, mint az öregek, nincs bűz…egyszóval mintha nem is ugyanazon a bolygón történne mindez.
Megtaláltam a kompromisszumos megoldást! Hurrá, hip-hip!
Saját erőművet építek a kocsinkba, amivel függetlenítem magamat az ellenőrzött konnektoroktól, az ellenőrök sanda pillantásaitól. Az az erőforrás, amivel egyesítem a VILLANY és a BENZIN nyújtotta „függetlenséget”. A HIBRID autót. Ebben az akkumulátorok áramai hajtják a villanymotort, a benzinmotor pedig feltölti, amit elfogyasztottam. Megy szépen, csendesen. Sík útonkb max 2 kilométert. Akkorra elfogy a villany és beindul a motoros töltés.
Igaz, hogy ez öszvérmegoldás, de csak egyszer adózok, a benzinben fizetem a jókora sarcot. A környezetem ebből keveset profitál, mert igazán tempósat (50 km/óra fölött) csak a benzines hajtással tudok haladni. De sebaj! Majd erre is kitalálnak okosok egy jó kis adócskát. (historia@denesotto.hu)
Üzemanyagként kezelné az áramot a kabinet
Óriási társadalmi károkat okozna a kormány, ha jövedéki adót vetne ki az áramra, és így hátráltatná az elektromos autózás elterjedését. Ezzel a lépéssel ugyanis az autózás jelenlegi, erősen légszennyező módját tartanák fenn, ami a bruttó hazai termék (GDP) 19 százalékával megegyező nagyságú (mintegy 6700 milliárd forintos) károkat okoz évente az országnak – nyilatkozta lapunknak Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának a vezetője.
A szakembert annak apropóján kérdeztük meg, hogy a Világgazdaság szerdán arról írt, a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete. Ez azt is tartalmazza majd, hogy amint áthalad az áram az elektromos töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik.
Ami azt vetíti előre, hogy a kormány jövedéki adót szab ki az autókba töltött villanyenergiára.
– Ha kormányzat átgondoltan cselekedne, akkor nem extra adót róna az elektromos autózásra, hanem kedvezményeket adna az ilyen járművekkel közlekedőknek – jelentette ki.
Az általunk megkérdezett szakemberek szerint a nyilvános töltőállomások esetében még elfogadható lenne az extraadóztatás. Ám az autók otthoni töltésekor – különösen a rezsicsökkentés folyamatos ígérgetése mellett – már nem ilyen egyértelmű a helyzet.
Nehezen volna ugyanis megmagyarázható, hogy például a fűnyíró működtetése engedélyezett háztartási árammal, autók töltése viszont tilos.
Emellett meglehetősen drága megoldás lenne új mérőket és külön vezetékeket, illetve töltőegységeket fölszereltetni minden otthonba, illetve munkahelyre, hogy elkülöníthetővé váljon az autó feltöltésére és a más célra történő villamosenergia-felhasználás.
Ráadásul a lakossági villanyenergia árában már manapság is jelentős tétel az adótartam. Csak az általános forgalmi adó eléri a 27 százalékot. A vezetékekre emellett évente méterenként 125 forint közműadót rótt ki a kormány, amit végül a felhasználók fizetnek meg. A nem lakossági felhasználók a családoknál is több közterhet fizetnek az áramárba építve, így az ipari szektor sarcainak a növelése ugyancsak indokolatlan.
És akkor a porszívógyár is átáll elektromos autóra?
Az elektromos és autonóm gépkocsik mindent megváltoztatnak, a magyar iparnak is alkalmazkodnia kell.
Az autók töltésére használt áram üzemanyagként való kezelésének terve azért is meglepő, mert közben az állam támogatja a villanyautók elterjedését. Tavaly szeptember óta magánszemélyek, cégek, önkormányzatok egyaránt pályázhatnak központi pénzügyi segítségre elektromos autók vásárlásához. Autónként akár a vételár 21 százaléka is lehet az elérhető forrás, de maximum 1,5 millió forint kérhető járművenként. Az erre célra elkülönített, 5 milliárd forintos keret 3500 autó beszerzésének támogatására elég.
Tavaly szeptemberben külön az önkormányzatok számára is kiírtak egy pályázatot elektromos töltőállomások telepítésére.
Erre 75 helyhatóság nyújtotta be az igényét, 409 töltőpont létesítésére.
Minden jelentkező kapott támogatást. 2015. augusztus 1-jén pedig bevezették a zöld rendszámot, aminek köszönhetően a villanyautósoknak nem kell fizetniük sem regisztrációs adót, sem cégautóadót, sem gépjárműadót. Ám ezek a kedvezmények némely szakértők szerint az elektromos autók tömeges elterjedése után megszűnnek, és az engedmények helyett jönnek az extrasarcok.
https://mno.hu/gazdasag/uzemanyagkent-kezelne-az-aramot-a-kabinet-2423823
ILLÉS JÓZSEF
2017. október 26.