Rácz Zoltán: Jezsuiták tegnap és ma c. könyv két utolsó fejezete.
Megjelent 1974-ben a Kossuth könyvkiadónál. A fülszövegből idézek. „A „fekete rend” mindig izgatta az emberi fantáziát. Négyszáz éven át sorra jelentek meg a jezsuiták „titkait” leleplező könyvek, mindig az őket dicsőítő könyvekkel párhuzamosan, így azután vallás és világnézet kérdése volt, ki miként vélekedett Loyola gyermekeiről; hősöknek és vértanúknak, kivételes képességű tudós papoknak vagy éppen méregkeverőknek, királyok, sőt pápák gyilkosainak nevezték-e őket. A jezsuiták hatalma ma sem lebecsülendő…
A Jézus Társaság szervezete és belső élete
A Jézus Társaság székháza a Vatikán tőszomszédságában, alig néhány lépésnyire Bernini csodálatos kolonnádjaitól, a Szent Péter-bazilikától, egy szűk kis közben, a Borgo di Santo Spiritóban magasodik. A hatalmas épület, a komor, kétszárnyú, .mindig zárt vaskapu, a magasan nyíló ablakok ostromot váró erődre emlékeztetik a sétálót.
Itt dolgozik Pedro Arrupe, a rend generálisa, itt a központja a rendi vezetésnek és az egyes jezsuita szervezeteknek. A Társaság ügyvitele mintaszerű, racionális, szervezete ugyan négyszáz éves, de ma is alkalmas feladatainak ellátására. A rend alkotmánya szerint a törvényhozó hatalmat a generális- kongregáció gyakorolja. Ez azonban általában csak a generális halála után, az új generális megválasztására ül össze. Erre az alkalomra minden rendtartomány taglétszámához mérten meghatározott számú professzust, vagyis négyfogadalmas jezsuitát választ küldöttnek. A legutóbbi, az 1965. évi generális-kongregáció, amelyen Arrupe pátert választották Johannes B. Janssens utódául, 705 különféle javaslatot tárgyalt meg. Ezek többsége a 425 éves rendi szabályzat revíziójára irányult. A legjelentősebb javaslatok a generális hatalmára vonatkoznak, arra a hatalomra, amely a Jézus Társaságban Loyola óta korlátlan volt. Szerepelt a javaslatok között a generális hivatalviselési idejének korlátozása, a hagyomány szerint a generálisé az egyetlen élethossziglani tisztség, minden más renden belüli megbízatás csak néhány évre szól. Sokan támogatták azokat a javaslatokat, amelyek hét, legfeljebb tizenkét évre kívánták korlátozni a generális hivatalviselési idejét.
Az érvek hátterében az a gyakorlati szempont is szerepet játszott, hogy Janssens páter, az előző generális, élete végén már majdnem teljesen vak volt, és alig tudott ágyától az íróasztaláig elvánszorogni. A korlátozásra irányuló javaslatot nem fogadták el, megszavazták azonban azt, mely szerint a területi asszisztens mellé négy, ún. általános asszisztenst kell kirendelni; ezeket az előbbiekkel szemben – akiknek csak tanácsadói szerepük van – intézkedési jogkörrel is felruházzák. Nagy vita támadt a képzési formák kérdésében; többen rövidíteni akarták a tizenöt éves képzési időszakot, korai spe- cializációval és bizonyos tantárgyak összevonásával. A generális-kongregáció felvetette a jezsuita provinciák közötti fokozottabb együttműködés szükségességét a több tartományt érintő kérdésekben. A javaslattevő amerikai páter rámutatott, hogy az Egyesült Államokban működő provinciák fejei egyedül Rómának felelősek, ezért alig állnak egymással kapcsolatban.
Felszólalások hangzottak el a renden belüli megkülönböztetésekkel szemben; főleg a professzusok kiváltságainak megszüntetéséért. A rendben előírt három fogadalom (szegénységi, szüzességi és engedelmességi) mellett a legkiemelkedőbb képességű jezsuiták személyes fogadalmat tesznek a pápa iránti különleges engedelmességre. Ezek a négyfogadalmasok, a „professzusok”. (Csupán minden negyedik jezsuita profesz- szus.) A javaslatot a professzusokból álló küldöttek nagy többséggel elvetették.
A XXXI. generális-kongregáció legesélyesebb jelöltjei a megválasztott Pedro Arrupe mellett a következők voltak: John L. Swaine kanadai páter, aki a Janssens halála és Arrupe megválasztása közötti időben a rend generális-vikáriusi- ügyvezetői tisztét látta el, Edward Mann amerikai jezsuita, az indiai provinciális, John McMahon páter, a New York közelében fekvő auriesville-i rendház spirituálisa, vagyis „lelki igazgatója”, az olasz Paolo Dezza, a pápai Szent Gergely egyetem volt rektora, végül Roberto Tucci, a „Civiltá Cattoli- ca” mindössze 44 éves főszerkesztője, a legfiatalabb kandidátus.
A generális megválasztása tradicionális módon, szavazócédulával történt, amelyen a hagyományos latin szöveg („teljes alázattal teszek tanúságot” stb …) alá kell beírni a jelölt nevét. A kongregáció napirendi pontjai feletti szavazás azonban már teljesen modern, elektronikus módszerekkel, piros és zöld színű jelzésekkel történt, automatikus összesítéssel és kivetéssel. A kongregáció résztvevői éppúgy, mint a pápát választó bíborosok, lezárt és lepecsételt ajtók mögött döntenek új generálisuk személyéről. A megválasztáshoz itt elegendő az egy-, szerű többség, a legtöbb generálist egy, legfeljebb két forduló után választották meg.
A lepecsételt ajtó mögött az elektorok a generális megválasztásáig csak kenyérrel és vízzel élhetnek. A „Newsweek” című amerikai magazin 1965. május 17-i száma idézi a választásra siető egyik amerikai jezsuita küldött mondását: „A kenyér és a víz gyors gondolkodásra serkent.”
A rend szervezete „egyszerre monarchikus, arisztokratikus és demokratikus”. A monarchikus jelleg abban áll, hogy a generális praepositus (vagyis a rendi elöljáró) korlátlanul gyakorolja <a végrehajtó hatalmat, az arisztokratikus jelleg a legkitűnőbbek kiválasztásában jelentkezik a novíciustól a professzusig terjedő skálán. Végül a „demokratikus” jelleg pedig, a rendtagság elvbeni teljes egyenlőségében mutatkozik, abban, hogy a legkitűnőbb elme, valamely nagy egyetem rektora a rendházban teljesen egyenlő a konyhán kisegítő fráterral. E különös demokratizmus jellegében rendezik még a generáliskongregációkat is, amelyek törvényhozó hatalommal bírnak. A két generális-kongregáció között viszont – lényegében életfogytiglan – a rendi generálisnak törvényhozói hatalma is van
.A ferencesek főnökét minister generálisnak, mindenki szolgájának, a dominikánusok fejét magister generálisnak, mindenki tanítójának, a Jézus Társaság generálisát pedig generális praepositusnak, vagyis mindenki elöljárójának nevezik. A korlátlan hatalom egyetlen rendfőnökre sem hárít akkora felelősséget, mint a jezsuitákéra.
A társaság tizenegy asszisztenciája területi megoszlásban fogja át a világot, de a történeti hagyományok alapján ezek közül hat európai (a spanyol, az itáliai, a francia, a szláv, a német, az angol) és öt Európán kívüli (Észak- és Dél-Amerika, Kelet-Ázsia, India, Közép-Amerika). Az 1965. évi generális-kongregáció ezenkívül négy általános asszisztenset is kijelölt, akik egyben a rendi generális általános helyettesei is. (Ezek egyike a már említett Varga András magyar jezsuita.)
A rend római központjának pontos és „naprakész” adatai vannak az egyes provinciák, asszisztenciák, sőt az egyes rendházak személyi és gazdasági helyzetéről. A rendi vezetés számára a döntést a pontos és részletes információk teszik lehetővé, még a legtávolabbi provincia esetében is. A századok óta minden részletében kidolgozott információs rendszert még tökéletesítették is a modern hírközlő eszközök. Érdekes egy pillantást vetni e rendszer .mechanizmusára, amely századokon át a világ egyik legtökéletesebb hírszerző és hírfeldolgozó rendszere volt
.Minden provincia évente alapos és részletesen kidolgozott jelentést küld Rómába az ottani tevékenységről. Rövid jellemzést ad minden rendtagról, illetve kiegészítést az előzőkhöz. A jelentéseket a rendi Kúrián működő területi asszisztensek kapják kézhez, akik speciális módszerek alapján feldolgoztatják az adattömeget. A provinciák jelentéséit tételenként ellenőrzik, és különféle szempontok alapján revideálják a generális által időnként a provinciába küldött vizitátorok, akik a provinciálistól a novíciusokig személy szerint mindenkivel beszélnek. További rendkívül érdekes, értékes, főleg személyi vonatkozású információkat kap a rendi vezetés az egyes funkciókra javasolt személyekkel kapcsolatban. Ilyen esetekben négy, a kiszemeltet közelről ismerő pátert szólítanak fel bizalmas véleményezésre. Ez a módszer annyira bizalmas, hogy a véleményadásra felszólított sohasem tudja, ki lesz a másik három, a jelölt pedig sohasem fogja megtudni, kik adtak róla kedvező vagy kedvezőtlen véleményt. A titoktartásra kínosan ügyelnek, a fecsegésért szigorú megtorlás jár.
A rendi Kúrián minden egyes jezsuitáról dosszié készül, amelyben az illetőre vonatkozó valamennyi információ időbeli sorrendben megtalálható. Szerepel ebben a szociális származás, az egykori tanulmányok, a speciális képességek, a jó és a rossz tulajdonságok az addigi tevékenység, sőt ennek több oldalú értékelése. Az évek során összegyűlt adatok lehetővé teszik egy-egy személy képességeinek, adottságainak objektív áttekintését, egy-egy féladat betöltésére való alkalmasságát vagy alkalmatlanságát.
A jezsuita módszerekhez tartozik még az is, hogy minden provinciának van egy olyan – mindenki előtt ismeretlen – tagja, aki a generális külön parancsa alapján közvetlenül köteles jelentést adni a helyi vezetők tevékenységéről, a provinciában történtekről. Erről a megbízatásról az illető még a gyónás pecsétje alatt sem szólhat. így megbízatásuk teljes titokban marad, és egy vezető sem tudhatja, mikor és hol ki figyeli, jelentést téve minden lépéséről. Ugyanilyen „beépítési” módszert alkalmaznak a provinciálisok a házfőnökökkel, a házfőnökök pedig a páterekkel kapcsolatban. A csúcstól a legutolsó kis telepig kiépített „információs” belső kémrendszer századok óta a legnagyobb titkossággal és hatékonysággal működik.
Főként a jezsuiták soraiban találhatók az egyház legértékesebb emberei, maga a rend az egyház egyik leghatékonyabb eszköze a katolicizmus terjesztéséért, az egyház befolyásának növeléséért vívott küzdelemben. Napjainkban különösen fontos szerephez jutottak a vallás általános válságának, a szervezetek gyorsuló felbomlása és a laicizálódási folyamatok feltartóztatásának érdekében végzett akciókban.
Soraikban ott találjuk a legkiemelkedőbb katolikus gondolkodókat, a különféle egyházi „tudományágak” művelőit, de megtalálhatók közöttük a polgári természet- és társadalomtudományok neves képviselői, a szociológiában, a . lélektanban, a közgazdasági és nyelvtudományokban, az etnográfiában és sok-sok más részterületen kitűnt tudósok is. Az a tény, hogy a katolikus szervezetek között a legcéltudatosabb és legjobban koncentrált szervezet a Jézus Társaság, nem valamely véletlen következménye, hanem a céltudatos, fegyelmezett, ugyanakkor más egyházi szervezetékkel össze sem hasonlíthatóan magas fokú, másfél évtizedes, legapróbb részletekig kidolgozott nevelési rendszeré. Minden jezsuitának kivétel nélkül keresztül kell esnie a legkeményebb próbatételeken. A gyengék pedig könyörtelen kihullanak a tizenöt év rostáján.
A Jézus Társaságba felvételre jelentkezett fiatalembernek vállalnia kell, hogy szakít egész addigi életével, családjával, környezetével, minden addigi kapcsolatával, baráti körével. Minden életmegnyilvánulását alá kell vetnie a példátlanul szigorú előírásoknak. A novíciátus, a rendi újoncidő kemény próbatétel, ez az első rosta, ahol a gyengébbek elhullanak. A nevelés célja, hogy a novíciátus két éve alatt teljesen megtörjék a fiatalember akaraterejét, átformálják nézeteit, kialakítsák új véleményét. Percenként találkozik a könyörtelen és feltétel nélküli engedelmesség, a teljes alávetettség alaptörvényével, egész hátralevő életének legfontosabb parancsával.
„A jezsuitának, mint egy holttestnek, úgy kell engedelmeskednie, akivel bármit lehet tenni. . . úgy kell átengednünk magunkat feletteseinknek, mint egy viaszdarabkának, amely formálni engedi magát akarat és ellenállás nélkül, mint egy holttestnek, mint egy kis feszületnek, amelyet egyik oldalról áttesznek a másikra. .. így kell mindig kéznél lennünk, hogy a rendet szolgáljuk, hogy az olyan módon használjon fel, ahogyan jónak látja. .. hinnünk kell, hogy a fekete fehér, ha az egyházi felsőbbség ilyennek jelenti ki…” – hagyta örökül Loyola. A rendalapító akarata napjainkig érvényesült, bár a legnagyobb nézeteltérések korunkban éppen az engedelmesség kérdésében jelentkeznek. (Maga Arrupe is szükségesnek tartotta, hogy a „korszellemnek” bizonyos engedményeket tegyen. A .hamburgi „Spiegel!’-nek adott nyilatkozatában legalábbis erről beszélt.)
A Jézus Társaság nem tölti napjait önsanyargatással, aszketizmussal, elmélkedéssel, jámbor böjtökkel, nem fordul el a világtól, mint a többi szemlélődő szerzetesrend. Loyola szerint a test a lélek eszköze, az erőtlen eszköz pedig nem lehet alkalmas nagy dolgok keresztülvitelére. Igaz, hogy a rend 425 éves történetében voltak pápák, akik megpróbálták a többi rendre is kötelező zsolozsmázást, közösen végzett kórusimákat és egyéb kötelezettségeket a jezsuitákra is kiterjeszteni, de ez sohasem sikerült. Hívek voltak jelszavukhoz: a harchoz „Isten nagyobb dicsőségére”. Igaz, hogy más egyházi szervezetek az Isten dicsőségére munkálkodnak, de ők „Isten nagyobb dicsőségéért”, az egyház nagyobb befolyásáért, világi és lelki hatalmának növeléséért, a hit terjesztéséért, ellenségeinek megsemmisítéséért. Tevékenységük szívós, eszközökben nem válogatós, fegyelmezett, jól szervezett és mindennapos harc. A jezsuitákat ellenségeik és barátaik egyaránt az ecclesia militans, a harcos egyház legjobban kiképzett rohamcsapatának, a „pápák könnyű lovasságának” tartották. Nézeteik, véleményük, harcmodoruk gyakran szembekerült az egyház vezetésével, nemegyszer magával a pápáéval is, ha úgy látták, hogy akarata, véleménye az egyház – és a rend – érdekeivel ellentétes. Ilyenkor nem befolyásolta őket a pápának tett külön engedelmességi fogadalom sem.
Az alkalmazott módszerek mindig korszerűnek bizonyultak, sőt egyes esetekben korukat is megelőzték, hatékony, okos módszerek voltak. A célokat azonban nem pusztán korszerűtlenségük, elérhetetlenségük miatt nem tudták elérni, hanem a Vatikán azon törekvése miatt, hogy egyetlen világegyházzá legyen. Ez a magyarázata a ragyogó fegyvertényeket követő kudarcoknak, akár a kínai térítést, akár a paraguayi „mintaállamot”, akár többi kezdeményezésüket vizsgáljuk.
*A rend első rostáján, a felvételen átesett fiatalembert a rendkívül kemény kétéves újoncidő, a novíciátus várja. Életrendje ettől kezdve percekre előírt, egyetlen szabad perce sincsen többé. A precíz időbeosztás az önállóság megtörésének első lépése. Foglalkozásait gondosan váltogatják, negyedóráról negyedórára mást kell tennie, általában előző tevékenységétől eltérő feladatot kap. Személyes megítélésére semmit sem bíznak, egy poharat vagy egy ceruzát is külön kérnie kell feletteseitől. A rendbe való belépés első pillanataitól fogva meg kell szoknia, hogy mindenben elöljárója dönt, önálló akarata megszűnt.
Loyola éveket töltött azzal, hogy hihetetlen aprólékossággal, századokra meghatározza utódainak viselkedését, magatartását. A kívülálló számára sokszor érthetetlen és nevetséges aprólékossággal kidolgozott szabályok az évek során olyan reflexekké alakulnak át, amelyek a jezsuitát élete végéig irányítják. Ilyen nevetségesen aprólékosak a rendalapító által összeállított „Szerénység szabályai”. Ezekből idézünk:
1. szabály: Minden külső mozgást a szerénységnek, alázatosságnak kell jellemeznie, amely a vallásos érettséggel párosul. Különösen a következőket kell figyelembe venni:
2. szabály: A fejet nem szabad gondatlanul ide-oda forgatni, hanem méltóságteljesen, lassan fordítani, ha erre szükség van. Ha nincs rá szükség, a fejet lehajtva kell tartani.
3. szabály: A szemeket általában le kell sütni, anélkül, hogy jobbra-balra tekingetnénk.
4. szabály. Ha tekintélyes személyiségekkel beszélünk, nem szabad azok arcába vagy szemébe nézni, hanem az arc alá, a nyak tájékára.
5. szabály: El kell kerülni a homlok, de különösen az orr ráncolását, mert külső vidámságot kell mutatni, amely a belső derűt tükrözi.
6. szabály: A szájat nem túl szorosan, de nem is túlságosan nyitva kell tartani.
7. szabály: Az arc inkább csak örömöt, semmint bánatot tükrözzön.
8. szabály: A ruhának mindig tisztának és kiigazítottnak kell lennie, amint ez szerzeteshez illik.
9. szabály: A kezek, ha a ruha felemeléséhez nem szükségesek, leengedve tartandók.
10. szabály: A járás legyen mértéktartó, ha nincs szükség a gyorsaságra, de a méltóságot ebben az esetben is meg kell őrizni.
11. szabály: A magatartás és a test minden mozdulata mindenki épülésére szolgáljon.
12. szabály: Ha egyszerre többen hagyják el a rendházat, kettesével vagy hármasával, a superior [fölöttes] által előírt rendben kell menniük.
13. szabály: Ha beszélni kell, úgy a szerénységre és épületességre kell gondolni, mind a szavak megválasztásában, mind a beszéd módjában.
Egy kortárs tanúsága szerint Loyola a „Szerénység szabályai”^ könnyek között írta le, annyira meghatotta saját művének nagyszerűsége.
A felettes a novícius sivár életének minden megnyilvánulását, minden érzését és gondolatát szinte jobban ismeri, mint az a magáét
.„Az elöljárók feladata, hogy állandóan fürkésszék, ‘ki mire képes, mire alkalmas, mikor tér le egyszer-másszor emberi gyengeségből, megfontolatlanságból vagy öntudatlan mellékszempontok által vezéreltetve a leghelyesebb, a legcélravezetőbb útról. Ha tévelyeg, azonnal figyelmeztetni kell szeretettel, de ha szükséges, erővel is a helyes útra kell vezérelni” – írja elő a rendi szabályzat.
Az újonc nem köthet barátságot társaival, sőt minden ilyen kísérletet csírájában fojtanak el. Ha úgy látják, hogy két novícius között a szimpátia legcsekélyebb jele mutatkozik, sürgősen elkülönítik őket. Arra törekszenek, hogy egymásnak lehetőleg ellenszenves fiatalokat helyezzenek el egy teremben, így könnyebben teljesítik azt a feladatukat, hogy egymás apró hibáit az első naptól bejelentsék a feletteseiknek.
A novíciátus (kezdetétől fogva két, egymásnak lehetőleg minden tekintetben ellentmondó alaptermészetű, magatartású és érdeklődésű fiatalt állítanak párba a felettesek; ők lesznek egymás „őrangyalai”. Az a feladatuk, hogy társukat meghatározott időközökben figyelmeztessék azokra a „vétkeikre”, amelyeket más emberi közösségben talán észre sem vennének. Évente többször kerül sor a lapidatióra, magyarul a „megkövezésre” (nemcsak a novíciusoknál, hanem az idősebb rendtagoknál is), amikor a házfőnök vagy a novíciusmester jelenlétében mindenkit megbírálnak. Akire éppen sor kerül, letérdel és alázattal fogadja „Őrangyalá”-nak vádjait, amelyek többnyire ilyenfélék: túlságosan gyorsan vagy nagyon is lassan beszél, ok nélkül nevetgél, vagy búsul, gyorsan vagy éppen lassan jár, mohón vagy piszmogva eszik, sokat nézdegél maga körül, ahelyett, hogy lesütné a szemét, és így tovább a vétkek. Hogy semmit és senkit ne szokhassanak meg és semmihez se ragaszkodjanak, állandóan cserélgetik környezetüket, hálótermeiket.
A viselkedési szabályok mellett a rendi regulák a legszigorúbban szabályozzák a viselkedés, az öltözet, a magatartás, az egymással való kapcsolattartás, a gyónás, az utazás rendjét.
Ezeket a feljebbvalóknak éjjel-nappal ellenőrizniük kell. Az előírások között szerepel az is, hogy a novíciusoknak éjjel ágyukban oldalt fekve, kezeiket a takaró felett tartva kell aludniuk, ezt a feljebbvalóknak éjszaka is ellenőrizniük kell. Aki akár álmában is megsérti az előírást, fel kell ébreszteni és kötelességére figyelmeztetni.
A szigorú szabályok kötelezőek, de ezek mellett még számos tanács, ajánlás köti gúzsba az újonc életét, ezeket úgymond „illik” megtartania.
A novíciust már újoncideje alatt is arra nevelik, hogy a Jézus Társaság a keresztény világ legnagyszerűbb, legcsodálatosabb, egyedülálló intézménye, a tökéletesség csúcsa, tehát egyetlen szervezet sem hasonlítható hozzá. Az újonc kizárólag a rendi irodalommal találkozik, kizárólag a rend szentjeinek életét tanulmányozza, s egyedül csak arról hall, hogy Krisztus tanításainak leghitelesebb megnyilvánulásai a Jézus Társaság előírásaiban, tanításaiban találhatók. .
A többi szerzetesrend régóta vádolja a jezsuita szerzőket azzal, hogy öntudatuk szerfölött magas, a kötelező szerénység erényét eszükbe sem jut gyakorolni, amikor rendjük dicsőségét hirdetik. A modern szerzők között például Costa-Rosetti páter a Jézus Társaság szelleméről írott, 1937-ben kiadott könyvében a Társaságot „a keresztény tökéletesség csúcsának” mondja. Mussolini bizalmasa és gyóntatója, a lateráni egyezmény közvetítője, Tacchi-Venturi páter rendtörténete két részre osztja az egyháztörténetet. Az első rész a Társaság megalapításáig terjed, a második a későbbi időszakot öleli fel. Mindaz, ami korábban történt, sokban kárhoztatható, de ami azután történt, az csupa dicsőség. A jezsuiták gyógyítják ki a pápaságot „gennyedő fekélyeiből”, amelyeket VI. Sándor, II. Gyula és más pápák (közöttük a rendet jóváhagyó és kiváltságok sorával elárasztó III. Pál) okoztak.
A század elején a Társaságból kilépett porosz arisztokrata, Paul von Hoensbrook gróf emlékezéseiben olvassuk, hogy a jezsuita nevelési rendszerből, irodalomból, prédikációkból újra és újra, ‘hol halkabban, hol hangosabban mindig kicsendül, hogy a jezsuita nem hétköznapi ember, s a jezsuitának ezért naponta hálálkodnia kell istenének.
Az öntudatnak erre a túlzott formájára, nagyon is kiszámított okokból van szüksége a Társaságnak, mert serkenti a feladatok legjobb végrehajtását, hiszen minden jezsuita tudatában van annak, hogy ő nem közönséges ember, ezért a tőle várt teljesítmény sem lehet átlagos színvonalú.
Az eddigiek alapján érthető, hogy a többi egyházi szervezet, elsősorban a szerzetesrendek, a jezsuitákat gőgös, felfuvalkodott, beképzelt embereknek tartják, nem kis részben ezért voltak olyan elkeseredett ellenségeik, mint a dominikánusok vagy a ferencesek.
Ha az újoncnak a kétéves nehéz próbaidőben sikerül helytállnia, utána ún. egyszerű fogadalmat tesz, majd – szinte kivétel nélkül hazájától távoli – rendi főiskolára kerül, ahol három évig filozófiai tanulmányokat végez. Ha a tanulmányok során nem ér el kielégítő eredményt, vagy ha a feljebbvalók nem tartják alkalmasnak, minden előzetes értesítés nélkül elbocsáthat jáik.
A filozófiai stúdium lényege a vallásfilozófia klasszikus és modern szerzőinek tanulmányozása. Ezután következik a magisterium, vagyis az oktatási gyakorlat a rend valamelyik kollégiumában. A magisterium helyenként két vagy három, másutt öt év. Ekkor a már huszonötödik életévét betöltő fiatalember teológiai tanulmányokat kezd. Ez a kurzus négy évig tart, s aki itt kiváló eredményt ér el, az jutalomképpen újabb egy évig a teológia valamely választott speciális területén búvárkodhat.
A teológiai tanulmányok után a jezsuita valamely világi tudományágban szerez – orvosi, szociológusi, jogi, irodalomtörténeti, filozófiai – diplomát valamely rendi egyetemen. Ezután következik a pappá szentelés, majd utána a legutóbbi generális-kongregáción és a tájkonferenciákon is sokat kifogások és elavultnak tartott tertia probatio, a harmadik próbatétel. Ez egyéves alantas munkát jelent a filozófiát, teológiát végzett, valamely tudományágból diplomát szerzett, harmincas éveinek közepe felé járó férfi számára, akinek takarítást, konyhai kisegítést, ház körüli alantas munkát, kórháztakarítást vagy ehhez hasonló manuális munkát kell végeznie. A tertia .probatio, a harmadik próbatétel (az első a novíciátus, a második a pappá szentelés), a sokéves tanulásban és engedelmességben átalakult férfit ismételten az „alázatos szerénységre” inti.
A második vatikáni zsinat után a jezsuitaképzést érte a legtöbb bírálat, főleg abban a vonatkozásban, hogy a tizenöt éves stúdium nem a hivatásra készíti fel a rendtagot, hanem tömegével árasztják el felesleges ismeretekkel.
A rend legkiválóbbjainak engedélyt adnak a negyedik fogadalom letételére. Az egyszerű szerzetesi fogadalom a szegénységre, a szüzességre és az engedelmességre vonatkozik, ez a negyedik a pápának tett különleges engedelmességi fogadalom. A négyfogadalmasok a rend legkiválóbbjai, valóságos arisztokratái. Közülük kerülnek ki a legfontosabb tisztségviselők, a ház- és a tartományfőnökök.
A professzusok után a rendi hierarchiában a coadiutorok, a hármas fogadalmat tett rendtagok következnek, ők alkotják a derékhadat. Feladatuk a lelkipásztorkodás, az oktatás, a missziós munka. Utánuk a laikus fráterek következnek, akiket nem szenteltek pappá, ezek gazdasági és kisegítő jellegű tevékenységet végeznek. Az utánuk következő fokozatban találhatók a skolasztikusok, vagyis a még tanulmányaikat végző, de a noviciátust már kiállott fiatalok, végül a rendi rangsor legalján állnak a kétéves újoncidejüket töltő novíciusok
.A tulajdonképpen 16 éves próbaidőt még a novíciátus keserves gyötrelmeit kiállott fiatal férfiak sem bírják mindannyian, sokan hullanak ki közülük a rostán. Az utóbbi években a 16 éves próbaidőt kitöltöttek is százával hagyták el a rendet.
„Nálunk már a kétéves újoncidő is csupa megpróbáltatás – írta büszkén rendjéről Bangha páter csak hadd hulljon a férgese, csak lépjen ki idejében, ki nem közénk való.”
A rendi tagozódással kapcsolatban – amely különösen az utóbbi években sok vitát váltott ki – néhány év előtt megjelent egy magyar származású jezsuita latin nyelvű műve. Ez a könyv a fokozatok kialakulásával és a renden belüli arányok négy évszázados múltjával foglalkozik. Lukács László páter azt fejtegeti, hogy Loyolának különlegesen képzett, filozófiában és teológiában különösen jártas segítőtársakra volt szüksége, olyanokra, amilyenek a maga korában kevesen voltak. Ezért rendelte el, hogy a Jézus Társaság felszentelt papjait két csoportba kell osztani. Az első csoportba kerültök a kiváló képességűek, ők megkülönböztetésként a negyedik fogadalmat is letehették. A másik csoportba azokat osztották, akiket feletteseik a magasabb fokozatok elérésére nem tartottak képesnek. Ezeknél elegendő volt az alapfokú latin nyelvismeret mellett annyi teológiai tudás, hogy a gyóntatás és a prédikálás munkáját végezhessék. Loyola életében ez a felosztás még nem alakult ki véglegesen. Aki később képes lett arra, hogy a megkívánt fokozatot elérje, feljebbvalója véleménye ellenére is bejuthatott a professzusok közé.
Loyola halála után Nadal páter, a rend titkára, Lainez bizalmasa elfogadtatta azt a tételt, hogy professzusnál nem elegendő a teológiai és a filozófiai tanulmányok elvégzésének ténye, hanem kitűnő eredményt kell felmutatni. Miután az eminens teológusok száma természetesen csekély, magától értetődően a professzusok száma is ehhez igazodik. Nadal értelmezése ellentmond a Loyola által készített rendi alkotmánynak, minthogy ez azt mondja ki: „A professzusnak elegendő ismerettel kell rendelkeznie a tudományokban, különösen a teológiában, a Szentírásban és valamely világi tudományban.” Nadal javaslatai tehát még túl is mutatnak a rendalapító által ‘kifejtett igényeken. További megkötöttséget jelentett, hogy az ötödik generális, Acquaviva elrendelte, hogy ,,senki sem teheti le a negyedik fogadalmat addig, amíg meg nem bizonyosodnak arról, hogy kielégítően képes-e teológiát és filozófiát tanítani”.
A hetedik generális-kongregáció határozata szerint akiknek tanulmányi eredménye a teológiában nem mutat kielégítő fejlődést, az már csak morálteológiát tanulhat. így a közepes és ennél gyengébb eredményeket elért jezsuitákat eleve megfosztották attól a lehetőségtől, hogy később bármikor letehessék a negyedik fogadalmat. A VII. generális-kongregáció Acquaviva halála után határozatot hozott arról, hogy a renden belüli fokozatok a Társaság alapját alkotják. Ezért a [későbbi generális-kongregációk nem vonhatták vissza azt, sőt még csak vita tárgyává sem tehették.
A másfél évtizedes intenzív tanulás, a jól begyakorolt önuralom, a maximális hatékonyságra mindig tudatosan törekvő aktivitás a jezsuitát művelt, minden társasághoz alkalmazkodni képes, ezért mindenütt szívesen fogadott emberré teszi. Mentalitásuk mindig megfelelt az uralkodó osztályokénak, megnyerő modoruk-pedig kedvelt társaságbeli emberekké tette őket. Bebizonyították, hogy értékes szövetségesek és nagyon veszélyes ellenségek, hogy sokkal képzettebbek más papoknál és függetlenebbek náluk, mert nem kötik őket a többieket megbénító rendszabályok. Feladataikat egyéni képességeikhez szabták, türelmük, sima udvariasságuk mögött mindig ott rejtőzött minden ellenállást legyűrő célratörés, nem ritkán az eszközök ‘könyörtelen alkalmazása.
Joggal vetődhet fel a kérdés: miképpen lehetséges, hogy a rideg, embertelen körülmények között felnőtt, vak és süket fegyelemben, az engedelmesség szinte elviselhetetlennek látszó feltételei között olyan kiváló képességű, önálló és nemegyszer ellentmondásos egyéniségű emberek emelkednek ki a jezsuiták közül?
Az ellentmondás valójában látszólagos, mert ugyanaz a Társaság, amely újoncait valósággal porrá zúzta, egykori emberi mivoltukat teljesen megsemmisítette, a kemény próbákat sikerrel kiállt tagokat a számukra kijelölt területeken olyan önállósággal, mozgási és cselekvési szabadsággal ruházza fel, amely más egyházi szervezeteknél jóformán elképzelhetetlen. A rendi vezetők már Loyola óta úgy vélték – és az események a legtöbbször őket igazolták -, hogy a mesterséges, művi úton jezsuitává tett „viaszdarabkát” a megszabott irányban, a kitűzött cél érdekében, képességei teljes felhasználásával, maximális önállósággal lehet és kell harcba vetni. Igaz, hogy napjainkban „az engedetlenség mételye” a „legengedelmesebbek” sorai között is észrevehető, egyesek már nemcsak a módszereket, hanem a célokat is vitatni merészelik.
Különleges jezsuita „lelki fegyver” a lelkigyakorlatok loyolai módszere. Ezekről a századok során könyvtárnyi könyvet írtak össze. A meditációnak ezt a részletesen kidolgozott módszerét minden jezsuitának élete során többször is alkalmaznia kell. Az újonc, novíciátusának első évében, teljes elkülönítettségben elmélkedik Krisztus kínszenvedésein, „a tökéletesség lépcsőit” járva böjtökkel, önkínzással sanyargatja magát. A. módszerek, formák lépésről lépésre meghatározott és ellenőrzött jellegűek.
A lelkigyakorlatok, amelyeket a hit ébrentartásának és fel- újításának hatásos eszközeként később más egyházi szervezetek is elfogadtak, Loyola legsajátosabb, legegyénibb művének tekinthetők. A lelkigyakorlatokról írott könyvében olvasható, hogy az ember „lelki úton”, vagyis képzelete segítségével, bármely tárgyat vagy eseményt éppoly élesen idézhet maga elé, mintha szemtanúja vagy szereplője volna az általa elképzelteknek.
„Az érzékek alkalmazásának módja a következő, írja lelkigyakorlatos könyvében a rendalapító: i. az ember sorban elképzeli az előforduló személyeket, magatartásukat, mozdulataikat, tekintetüket. 2. Hallja, hogy mit mondanak vagy mit mondanának hasonló helyzetekben. 3. Igyekszik érezni az adott helyzet örömét vagy bánatát, átérezve annak valamennyi ízét vagy keserűségét. 4. Törekszik arra, hogy lélekben érinthesse az illető tárgyat, jelenséget, például a pokol tüzét.”
Az önhipnózis magasabb fokán már bizonyos helyzeteket is észlel; átéli a kárhozottak szörnyű sorsát a pokolban. Ehhez különböző előgyakorlatok szükségesek. Loyola a következő receptet javasolja: „Képzeld el a poklot teljes hosszúságában, szélességében és mélységében. Látás: nézd a pokol tüzének mérhetetlen terjedelmét, az elkárhozottak vergődését, az ördögök kegyetlenségét. Hallás: halld sóhajaikat, nyögéseiket, kétségbeesett segélykiáltásaikat, üvöltésüket. Szaglás: gondolj az égő húsnak, a kátránynak, kénnek fojtó bűzére. Tapintás: képzeld a pokol lángjainak kínjait, amelyek a testet, a lelket gyötrik.”
Az érzékszervek „edzése” után egyéb formák következnek, így a számokkal végzett gyakorlatok. Például egy az Isten, kettős az emberi természet, három a Szentháromság stb. Ezután a betűk következnek, minden betűhöz egy azonos betűvel kezdődő valamilyen idetartozó fogalom. A fantázia plasz- ticitását fokozzák az egyedüllét, az elzártság, a böjt, az önsanyargatás és más ehhez hasonló eszközök. A novíciusok számára előírt harmincnapos lelkigyakorlatot három év letelte után az-előbbivel azonos körülmények között meg kell ismételni, azzal a különbséggel, hogy ekkor éjjel egy és kettő között is elmélkedni kell; az egyórás elmélkedés elvégzéséhez felkeltik a skolasztikust. Ezenkívül minden jezsuitának élete végéig évente nyolcnapos lelkigyakorlatot kell végeznie
.Kötelező még a naponta kétszer (délben és este) végzett lelkiismeret vizsgálat, az examen particulare, amelynek során a jezsuita áttekinti – követett-e el aznap bűnt, illetve kitűzött céljait megvalósította-e. A provinciális minden évben végigjárja tartományának rendházait. Ilyenkor a jezsuita köteles a tartományfőnök előtt legbensőbb énjét, gondolatait, vágyait, kívánságait feltárni, semmit sem szabad elhallgatnia. A tartományfőnökök előtt tehát elvben minden rendtag lelkivilága nyitott könyv. Ilyenkor nemcsak megengedett, de egyenesen kötelező a brutális őszinteség, a teljes nyíltság és a felettesek bírálata. A rendi szabályok szerint az elöljárók rendkívüli esetekben bármikor felszólíthatják a rend bármely tagját az önbírálat és a bírálat elvégzésére. Így a rendi elöljárók a számukra fontos adatok birtokába kerülnek.
A cél szentesíti az eszközt. A jezsuita erkölcstan
A jezsuita rendet négy évszázados fennállása alatt főként erkölcsi tanításai miatt érte bírálat. Ezért él a jezsuita a köztudatban álnok, cselszövő, erkölcsi gátlások által nem korlátozott, mindenki eszén túljárni akaró emberként. A Magyar Értelmező Szótár definíciója szerint második értelmezésben a jezsuita „rosszindulatú mesterkedéseit ájtatos szemforgatással, képmutatással leplező személy”, de hasonló értelmet kapott a szó más nyelvek értelmező szótáraiban is. Kevés olyan bűntett van, amellyel ne vádolták volna a Jézus,Társaságot.
A legközkeletűbb vád, a „cél szentesíti az eszközt” elve. Eszerint a kitűzött cél eléréséhez minden út és mód felhasználható, tekintet nélkül arra, hogy az jó és erkölcsös, illetve gonosz és aljas. Maga a fogalmazás ebben a formában, a jezsuiták egyik legnagyobb ellenfelétől, Blaise Pascaltól, a XVII. század nagy janzenista matematikusától és filozófusától származik, aki „Vidéki levelei”-ben említi először az állítólagos jelmondatot, A jezsuiták tagadják, hogy valaha is használták volna a nekik tulajdonított jelszót. Hasonló megállapításokat azonban a legtöbb morálteológusuknál találhatunk. Jean Pierre Gury, XIX. századi francia páter, az egyik legismertebb jezsuita morálteológus például így fogalmazott:
„Általános vélemény szerint a vádlott ítélet előtt megszökhet, mert ítélet előtt senkit sem lehet büntetés elszenvedésére kötelezni. De ha a vádlottnak szabad megszöknie, akkor nem vétkezik úgy sem, ha betöri a falat és a kapukat, mert ahol a cél megengedett, ott a hozzávezető eszközök is megengedettek, amelyek önmagukban közömbösek.”
R. Fülöp-Miller, többször idézett jezsuitabarát művében arról ír, hogy az ilyen és ehhez hasonló kijelentések a jezsuitákat ingoványos területre vitték, mert az a nézet, hogy „a jó szándékok esetenként kevésbé jó eszközökkel is elérhetők”, bár absztrakt nézetek, mégis „sérthetik egyesek erkölcsi érzékenységét”. Fülöp-Miller idéz az Ótestamentumból, a Talmudból, sőt magát az Újtestamentumot is példaként hozza fel, hogy maga Krisztus és Pál apostol is gyakorolták a jezsuita erkölcstan kedvelt formuláját, a lelki fenntartást. Jézus – János evangéliuma (7., 8-13.) szerint letagadja atyjafiai előtt, hogy sátorosünnepekre Jeruzsálembe megy, de mégis felment „nem nyilvánosan, hanem .mintegy titkon”. Pál apostol pedig annak ellenére, hogy jól ismerte a főpapot, mégis letagadta, amikor a nép annak szidalmazásával vádolta. (Apostolok cselekedetei, 23., 5.). De az említetten kívül Szent Ágoston, azután Szent Bernát, a cisztercita rend alapítója, Abélard, Albertus Magnus, Bonaventura, sőt maga Aquinói Szent Tamás, az „angyali doktor” is szerepel a jezsuita erkölcstan előfutárai között, de ehhez még Luther Mártontól, sőt Kálvintól is idéznek hasonló kitételeket.
Állítólag az idézett mondást az újkorban először Macchiavelli fogalmazta meg „A fejedelem” című könyvében olyanformán, hogy valamely immorális, erkölcstelen eszközt akkor lehet alkalmazni, ha az általa elért előnyök az abból származó hátrányokat felülmúlják. A reneszánsz idején ezek az erkölcsi elvek általánosak voltak, de a későbbi századokban már elítélték őket.
.A XX. század második évtizedében Victor Cathrein német páter már azt hirdeti erkölcsfilozófiai művében, hogy „egy jó cél lényegében rossz cselekedeteknek nem szolgál a javára, ez a cselekvés minden irányban rossz marad”. Gury pedig egyik írásában megjegyzi, hogy sohasem engedhető meg a legcsekélyebb rossz cselekedet, amely által valami jót kívánunk elérni. Teljesen érthető, hogy a XIX. és XX. század morálteológusainak más elveket kell vallaniuk, mint az ellenreformáció kora klasszikus jezsuita szerzőinek. Az utóbbiak írásai miatt vádolták és vádolják azzal a jezsuitákat, hogy a kétértelműségek mesterei, akik a tudatos félrevezetéstől sem riadnak vissza.
Különösen három tétel, az „amphibologia”, vagyis a kétértelműség, a „mentalis reservatio”, vagyis a titkos fenntartás alkotta az erkölcsi tárgyú vádak ‘központját, harmadikként pedig az ún. „probabilizmus”, vagyis a valószínűségről szóló tanítás.
Vegyük sorra az említett tételeket. A kétértelműség a legújabb értelmezések szerint tulajdonképpen nem más, mint „az illetéktelen érdeklődő félrevezetését” szolgáló beszédmód. A titkos fenntartás pedig annyit jelent, hogy a dolgot ugyan nem hazug módon, de az igazság egy részének – nem ritkán a legfontosabb részének! – elhallgatásával, egyes szavaknak csupán gondolatban való kimondásával adják elő. A jezsuiták mindkét esetet kiveszik a hazugság tilalma alól, mert „gyakran előfordulhat, hogy a beszélőre, vagy más személyekre az igazság elmondása súlyos veszéllyel járna”. Ha azonban közelebbről megvizsgáljuk a klasszikus jezsuita moralisták műveit, látjuk, hogy a magyarázat nem ennyire ártatlan
.Különösen áll ez az esküvel kapcsolatban. A korábbi jezsuita gondolkodók szerint az az eskü, amelyet egy jezsuita vagy olyan személy tesz le, „aki az ő elveik szerint él”, semmire sem kötelezhet senkit. Sanchez, a legnagyobb tekintélyű XVII. /századi moralisták egyike szerint „bensőleg nem bűn az eskünél kétértelműséggel élni”. Gury szerint – aki pedig már a XIX. század második felében működött – „a titkos fenntartás lehetővé teszi, hogy egy kétértelmű fogalmazás, egy akár hangosan, akár hangtalanul kimondott szó az eskü vagy kötelezettség érvényét veszítse. A titkos fenntartás elve lehetővé teszi, hogy egy mondás, állítás szavainak más értelmet tanúsítsunk, vagy azt más értelemben tartsuk fenn magunknak. A titkos fenntartás lényegéhez tartozik a kétértelműség, ezen olyan beszédet értenek, amelynek kettős értelme van, az egyik világosan, a másik kevésbé világosan tűnik ki, az utóbbinak tehát átvitt és betű szerinti értelme is van.”
Cardenas XVII. századi szerző szerint „mind fontos, mind jelentéktelen ügyben megengedett dolog esküt tenni anélkül, hogy azt szándékunk lenne betartani, csak helyes okunk legyen erre az eljárásra”.
Gury páter ugyanerről: „az az eskü, amelyet nem önlekötési szándékból tettünk, nem érvényes … az eskü kötelezettsége azon hallgatólagos feltételek szerint magyarázandó, amelyek benne foglaltatnak vagy hozzá gondolhatok.”
Sanchez szerint, ha valaki úgy esküszik, hogy esküjét nincs szándékában megtartani, akkor eleve megcsonkíthatja a szavakat, például „juro”, esküszöm helyett, kihagyva a „j” hangot „uró”-t, vagyis „égetem”-et mondhat, „így csak kisebb megbocsátható hibát vétett”.
„Még egy könnyítésünket szeretném Önnek megmutatni – magyarázta Pascal jezsuitája „a „Vidéki levelek”-ben -, amelyet tanítóink bizonyos, az emberek közötti kapcsolatban lehetővé tettek. A legnagyobb nehézségek árán tudjuk csak a hazugságokat elkerülni, de ebben sokat segítenek nekünk a kétértelmű szavakról szóló tanítások. Ezek ugyanis megengedik, hogy olyan kifejezéseket használjunk, amelyek más értelmet is adhatnak szavainknak, mint azt magunk értjük . . . Tudja, hogy mit teszünk akkor, amikor ilyen kétértelmű szót nem találunk? A dolog egy új találmány: a gondolatok titkos fenntartása.”
A hamis eskü „kisebb megbocsátható hibája” alól a jezsuitát már a házfőnök is feloldozhatja, hamis eskü tehát nincs, csupán lelki fenntartás, amelyet természetesen nem kötnek annak orrára, aki előtt letették.
A harmadik sajátos jezsuita erkölcsi tétel az ún. probabilizmus, a valószínűségről szóló tanítás. Eszerint kétes esetekben elegendő egy elhatározás, egy cselekedet igazolására a valószínűségi alap, vagyis szabadon választható a cselekedet megítélésére nézve egy olyan tekintély erkölcsi véleménye, amely a jezsuitának vagy követőjének az adott esetben a legalkalmasabb. „Senki sem köteles azt a véleményt követni, amely biztosabbnak látszik a másiknál, mert ez gyakran kevesebb valószínűséggel bír” – tanítja F. Castro-Paolo. „Vétkesség nélkül lehet egy valószínűtlen véleményt követni és elhagyni azt, amely valószínűbb” – mondja Escobar.
„A tanítók nem azt tartoznak tanítani, ami nekik valószínűbbnek látszik, mert az gyakran nem fogadtatik be, nem vizsgáltatik meg kellőképpen és megbotránkoztatást is kelthet” – inti az oktatókat Castro-Paolo páter. Rhodes szerint „elegendő valamely vélemény probabilitásához, ha valamely neves és vallásos ember képviseli azt”.
A gyakran ellentmondó tételeket tartalmazó könyvtárnyi jezsuita erkölcstani kötet mindig talál kiutat* a bonyolultnak tartott erkölcsi problémák megoldására. Szemmel láthatóan e moralista művek szerzői a kor minden lehetőségét számba vették. Akad bennük tanács arra nézve, vajon a szolga felnyergelheti-e ura paripáját, ha az házasságtörő kalandra indul, éppúgy, mint útbaigazítás azt illetően, milyen óvatossági rendszabályokat kell betartania egy könyvkereskedőnek, ha erkölcstelen könyveket árusít. Ilyen könyveket Gury szerint csak bölcs és tanult embereknek kínálhatnak, valószínű ugyanis, hogy a bölcs vásárlók „csak azért veszik meg ezeket, hogy ellentmondjanak szerzőiknek, vagy másokat óvjanak tőlük”.
A lelkiatyának még bizonyos kereskedői praktikák megítélésére is vállalkoznia kellett. Másképpen kellett megítélnie a kereskedő által megjelölt magas árat akkor, ha az csak alkudozás célját szolgálta, és ismét másképpen, ha tudatosan, félrevezető módon akarta becsapni vevőjét. Azt is meg kellett tanulnia, hogy az áru értékbecslése a vevő dolga. Jellegzetes példaként az indiánokkal folytatott cserekereskedelem szerepelt Lessius és Escobar tanításai között. Eszerint a kés és a tükör ritka és becses tárgyat képvisel az indiánok szemében, ezért nem jogtalan ha a kereskedők e tárgyakat nagy értékű árukért cserélik. Még az adócsalás kérdése is felbukkan a jezsuita gyóntatok részére adott tanácsok között, ez a praktika bizonyos körülmények között ugyancsak a bocsánatos bűnök közé sorolható.
A jezsuiták ellen felhozott vádak között szerepel a politikai gyilkosságokra való felbujtás is. Hivatkoznak a tekintélyes jezsuita moralisták, Busenbaum, Mariana, Suarez és a nagy Bellarmin „zsarnokölésre” vonatkozó tanításaira. A zsarnok fogalma a jezsuiták szerint a katolikus hit, a pápaság valamely olyan ellenségére vonatkozik, aki uralkodó vagy a politikai .hatalom birtokosa egy országban. Mariana szerint a zsarnokot akkor is meg szabad ölni, ha nem bitorolja, hanem jog szerint birtokolja trónját.
A zsarnokölésről kifejtett jezsuita tanítások alapján többkevesebb bizonyíték birtokában, néha személyes részvételükkel is gyanúsíthatóan tették el láb alól a nagy császári hadvezért, „Wallensteint, Fráter Györgyöt, a római katolikus egyház bíborosát, III. és IV. Henrik francia vagy I. József portugál királyt, ök juttatták a vérpadra a Wesselényi-összeesküvés résztvevőit, sikertelen merényletek terveit dolgozták ki I. Erzsébet angol királynő ellen. Korabeli híresztelések szerint I. Lipót Habsburg császárt is megpróbálták lassan ölő méreggel elpusztítani.
A „zsarnokölés” régi témája a XX. század hetedik évtizedében váratlanul újra felbukkant. A de Gaulle tábornok elleni merényletek egyikét például Georges Bidault az MRP, a francia katolikus párt egykori vezére, volt miniszterelnök, az. OAS-terroristák zendülésének vezető politikusa, Mariana és Busenbaum XVII. századi érveivel jogosnak, szükségesnek és a nemzet érdekében levőnek nevezte.
Mi a mai jezsuiták véleménye a zsarnokölésről? Riquet páter, a zsinati egységbizottság nemrégiben elhunyt tagja fejtegette a kérdést a jobboldali párizsi napilap, a „Le Figaro” 1962. augusztus 24-i számában. Szerinte abban az esetben, ha az elnyomás tényét a teológia elfogadja, akkor ez olyan feltétel, amely a legbölcsebb útmutatás szerint -komoly és biztos jellegű, eszerint a felkelés jobbnak látszik az alávetettségnél . . .” Riquet páter azonban jónak tartotta hozzáfűzni: „. . . viszont a józan ész objektivitást kíván, annak megértését, hogy egy felkelés országunkat az anarchia szélére taszítaná”. Erre a tipikusan probalbilista okoskodásra a liberális „Le Monde” még aznap esti számában kérdéssel válaszolt: ,,Miféle jogász vagy teológus az, aki exhumálja a zsarnokölés ósdi szabályait egy ilyen minősíthetetlen vállalkozás mentegetésére?”
A rend moralistái nem érik be ilyen általános elvek kimondásával: „Szeresd felebarátodat, mint* tenmagadat!”; vagy „Ne lopj!” „Ne ölj!” „Ne paráználkodj!”
„A felebarátunk iránti szeretetben – tanítja Gury – bizonyos rendet kell tartanunk. Egyrészről vannak különböző személyek, akiket szeretnünk kell, akik többé vagy kevésbé tökéletesek, akik közelebbi vagy távolabbi kapcsolatban állnak velünk, másrészt vannak a javak, amelyeket nekik kívánunk, amelyeknek megszerzésében többé vagy kevésbé segítünk nekik. Ennek következtében azonos körülmények között különösen azokat a személyeket kell felebaráti szeretetben részesíteni,-akik hozzánk közel állnak vérrokonság, barátság, hivatali vagy hitbeli hovatartozásuk, származásuk miatt. így előnyben kell részesíteni
1. a szülőket, 2. a testvéreket és azok hitveseit, a testvérek gyermekeit, 3. a barátokat, a jótevőket, az elöljárókat és azokat, akik a közjónak hasznosabbak, mint a többiek.” Ugyanerről a témáról Escobar a következőképpen nyilatkozik: „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat! Mindenkinek feltétlenül jobban kell szeretnie önmagát, mint másokat, mert mindenki közelebb áll önmagához, mint mindenki máshoz. Miután természetes és legyőzhetetlen emberi hajlam önmagunkat másnál jobban szeretni, ezért a szeretet helyes elve önmagunkon kezdődik. Az a parancs, hogy szeressük felebarátunkat, mint önmagunkat, nem a szeretet egyenlőségére, hanem hasonlóságára vonatkozik.” A felebarátnak nyújtott segítség is az előbbiek alapján részletesen tárgyalt téma, hogy mivel tartoznak kinek?
A felebarátnak bizonyos körülmények között szabad rosszat is kívánni, ha azt a következő körülmények indokolják: i. ha azt felebarátunk „lelki java” kívánja, 2. a közjó miatt, legyen az akár vallási, akár világi eredetű, 3. ha többek hasznára van a rossz kívánása.
Hurtado páter szerint a fiú örülhet például édesapja halálának, „nem személyes gyűlöletből, hanem a miatt a haszon miatt, amely az örökséggel éri”, ez természetes, emberi érzés, ez a páter szerint emberileg érthető, ezért nem is róható meg az apja halálán örvendező fiú.
A „Ne ölj!” parancsolatnak is vannak bocsánatot érdemlő megszegési lehetőségei. „Papnak, szerzetesnek megengedtetik, hogy a rágalmazó, aki róla, szerzetéről vagy vallásáról súlyos bűnöket hirdet – ha egyéb védelmi eszköze nincs -, megölje, ha ezáltal nagy veszedelemtől szabadulhat meg” – tanítja Amianus Curzus, XVII. századi morálteológiája. Ennél sokkal ismertebb a Társaság fennállásának századik évfordulója alkalmára kiadott „Imago Primi Saeculi Societatis Jesu” című kötet megállapítása az eretnekekről. Eszerint „lutheránusokat és eretnekeket halálbüntetéssel kell kiirtani, meg kell őket ölni, kiherélni, égetéssel, szabdalással kimetszeni őket az emberiség testéből”.
Sanchez véleménye szerint megölhető, „aki bennünket a törvényszék előtt vádol, ha ebből nagy kár fenyegetne. Ez nem emberölés, hanem megengedett önvédelem”. Escobar bizonyos körülmények között az apagyilkosságot is megbocsát- hatónak tartja. „Vajon megengedett-e a fiúnak, hogy apját megölje? Sokan igennel felelnek erre a kérdésre. Abban az esetben, ha az atya a hitre, az államra vagy a közösségre veszedelmes, és más mód elhárítására nincs, akkor én is ezekhez csatlakozom.” Allonza szerint „katolikus gyermekek szüleiket eretnekség miatt feladhatják akkor is, ha tudják, itogy azok emiatt tűzhalált szenvedhetnek”. És innen sem hiányzik az örökség témája. Escobar szerint, ha az apagyilkosság a vagyon öröklésével jár, „a fiú örvendhet azon a gyilkosságon, amelyet részeg állapotban követett el apján, azon nagy gazdagság miatt, amely rászáll”.
A „Ne lopj!” is számos mentséggel, kibúvóval körülbástyázott tilalom. Escobar így hozza kapcsolatba a probabilitással egy elképzelt lopás ügyét: „Előttem valószínű, hogy az a kabát, amelyet birtokolok, nem az enyém. Sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy a tiéd. Én nem tartozom azt neked átengedni, hanem nyugodtan megtarthatom.
„Az „Istennek nevét hiába ne vegyed”, illetve „’hamis tanúságot ne tégy -felebarátod ellen” parancsolatok megkerülése gyakori téma a jezsuita erkölcstanítók írásaiban. Főleg az esküvel kapcsolatban említett kétértelműség és „lelki” fenntartás teszi lehetővé „Isten nevének” nemcsak hiába, de hazug módon történő használatát. Különös nyomatékkal tanították, hogy semmilyen állami szerv vagy hatóság, magánember előtt letett eskü nem érvényes, ha az valamilyen egyházi törvénnyel, rendelkezéssel vagy akár a pápa szándékával ellenkezik. Az ellenfél rágalmazásának gyakorlatát mindig is alkalmazták.
Statter páter szerint „meg van engedve a rágalmazót valamely titkos bűnének vagy vétségének felfedezése által azon tekintélyétől megfosztani, amelynek segítségével gyalázkodó állításait el tudja hitetni”. Igen ám, de mi a tennivaló akkor, ha a rend ellenségének lelkét sem köz-, sem magánéletében ilyen titkos bűn vagy vétség nem terheli? A válasz erre is készen áll Statter páternél: „…ugyanazon eszközökkel hamis vádat is lehet koholni a rágalmazóra, ha ez kielégítő, szükséges és célszerű eszköz ahhoz, hogy őt rágalmazásának hitelétől megfosszuk.”
A jezsuita erkölcstanítók meglepően sokat foglalkoznak a testi szerelem részleteivel.’ A. Tondi a jezsuitákról írott könyvében felidézi a pápai Szent Gergely egyetem erkölcstani előadásait, amelyeken a tanárok gyakran fejtegették a szexualitással összefüggő legintimebb és legbonyolultabb erkölcsi problémákat. Az előadóterem ilyenkor zsúfolásig megtelt fiatal papokkal, szeminaristákkal, akik kipirult arccal, feszülten lestek az előadók által fejtegetett eseteket.
Hallhattak ezeken az előadásokon a kilencedik parancsolat elvontabb problémáiról is. így például megkerülhető a „Felebarátod feleségét ne kívánjad!” parancsolat is. Egy múlt században kiadott erkölcsteológiai kompendiumban Moullet francia páter meglepő fordulattal szolgál: „. . .ha valaki gyönyörűségét leli egy házas nővel való viszonyban, nem azért, mert az asszony férjes, hanem azért, mert szép, és ha az illető a házas állapottól eltekint, akkor ez a kedvtelés több auktor szerint nem jelent házasságtörést, csak közönséges paráználkodása”
*Figyelemreméltó, hogy a jezsuita morálteológusok művei között szép számmal találhatunk a maguk korában szokatlan elveket a gazdagok és szegények közötti viszonyról. Egy XVII. századi francia jezsuita könyvében olvasható: „Ha valaki szükségben, más pedig bőségben él, a gazdag köteles a szegényen segíteni, ha ezt nem teszi, a szegény titokban is elveheti igaz úton a gazdagét, anélkül, hogy vétkezne” – mondja Longuet páter. Igaz, hogy ő is, de Aragon, sőt Escobar is ellentétbe került néhány, már idézett szerzővel, amikor azt állították, hogy szükségből lophat az, akinek nincs más módja az élethez szükséges dolgok megszerzéséhez, mert a természetjog törvénye szerint mindenkinek joga van életét fenntartania.
Azt a szegény tolvajt, aki szegény sorstársát akarja megrabolni, erről le kell beszélni, ugyanakkor más, gazdagabb személyt kell neki mutatni, akit a szegény helyett kifoszthat, hogy életét fenntarthassa. Ha gazdája megrövidíti, és bérét jogtalanul visszatartja, még a házicselédnek is joga van igazságot szolgáltatnia és titokban kártalanítania magát. Ezek a nézetek és erkölcsi tanítások a XVII. és a XVIII. században, amikor a feudális társadalmi rendszer törvényei a legkisebb tolvajlás esetében is a legkegyetlenebb megtorlást alkalmazták, meglepően haladónak és megértőnek ‘mutatkoztak. Igaz, hogy arra nézve egyetlen adatunk sincs, hogy a jezsuiták a maguk házatáján ugyanígy gyakorolták volna az általuk ajánlottakat.
A Jézus Társaság tevékenységében – különösen a rend történetének első szakaszában, .feloszlatásukig – a gyóntatás mindig kiemelkedő szerepet játszott. A rend hatalmának és gazdagságának növekedése nem utolsósorban a gyóntatóatyák „lelki tanácsain” és persze az ilyen alkalmakkor szerzett bizalmas értesüléseken múlott. A haldokló betegek a pokol kínjaitól való szabadulás reményében, jelentős örökségeket hagyományoztak azokra, akik bűnbocsánatot ígértek nekik. Az egyházi törvények pontosan előírják a gyónás formaságait, a teljes bűnbánatot, minden elkövetett kisebb-nagyobb bűn, vétek töredelmes megvallását. A jezsuiták általában itt is többet/adtak a formaságra, a látszatra, mint a lényegre. „Lelki gyermekeiknek” minél könnyebbé akarták tenni a vallási parancsok megtartását. Viva páter szerint elegendő, ha a bűnbánat oka a világi büntetéstől való félelem, sem a gyónónak, sem a gyóntatónak nem szükséges feltételeznie, hogy az illető nem követ el további bűnöket. Allagona „Compendium” című munkájában úgy véli, „nem vétkezik az, aki személyes gyóntatója jó véleményének megtartása miatt súlyos és szemérmetlen bűneit másoknak, a csekélységeket pedig saját lelkiatyjának gyónja meg”.
A jezsuita morálteológusok .műveiben foglalt tanácsok és útmutatások a felvilágosodás korában, majd a XIX-XX. században széles támadási felületet nyújtottak a Társaság ellen. Persze, az apologéták is felvonultatták érveiket, mit miért írtak a moralisták úgy, ahogyan tették. Egyesek kifejtették, hogy az élet eredendően bűnös jellegű, a merev, szigorú erkölcsi mértéket amúgy sem veszik figyelembe, ezért ha a gyóntató tanácsadóként szerepel, ismernie kell a világot. Mások azzal védekeztek, hiba feltételezni, hogy az emberek mindig igazat mondanak, ezért hazugsággal, csűrés-csavarással eleve számolni kell, az előírások és a valóságos élet ellentmondásait kell áthidalni.
Bangha Béla „A Jézus Társaság és ellenségei” című könyve szerint a morálteológusok művei elsősorban a gyóntatok útbaigazításául szolgáltak, „nem pedig lelki olvasmányul” (így!) a nagyközönség számára.
*A jezsuita morálteológiai írásokkal kapcsolatban az igazság kedvéért meg kell jegyezni, hogy a kazuisztika (a skolasztikus teológiának kétséges erkölcsi tételeket tárgyaló „tudománya”) nem jezsuita találmány, bár kétségtelen, hogy ők fejlesztették ki és tették uralkodóvá a katolikus erkölcstanban. Már Tertullianus egyházatya foglalkozik azzal, milyen feltételekkel vehet részt egy keresztény katona a római sereg „pogány” vallási ceremóniáján anélkül, hogy elárulná magát, és anélkül, ‘hogy hite ellen vétene. Hasonló, sőt ennél is bonyolultabb problémákat fejtegettek a későbbi egyházatyák és tanítók is, Basilius, Chrysosthomos, Nyssai Gergely, Ambrosius és mások. A házasélet problémáival foglalkozó morálteológiai irodalom első szerzője sem jezsuita, hanem éppen dominikánus volt: Raimond de Pennaforte, Aquinói Tamás rend- és kortársa a XIII. században. Pennaforte „Summa de poenitencia et matrimonio”, vagyis „A töredelem és a házasélet summája” című gazdag példatárral .kiegészített vaskos kötetében elsőnek dolgozta fel a szerelemben és a házaséletben előforduló erkölcsi problémák aranyszabályait. A középkor alkonyától a gyónás egyre nagyobb jelentőségre tett szert a vallásos életben, az addigi alkalmankénti gyónás átalakult évente legalább egyszeri rendszeres cselekedetté, a pap pedig egyre inkább lelki- és erkölcsbíróvá lett.
A morálkazuisztika a jezsuitáknak, a gyóntatás mestereinek fellépése után jutott kiemelkedő jelentőséghez az egyházi gyakorlatban. A jezsuita szerzetesek jól ismerték az életet, megfordultak az egész világban, életüket nem a kolostorok négy fala között élték le, mint a többi szerzetes. Az erkölcsi kérdéseknek egyetlen vallási szervezetben sem akadtak olyan elismert szakértői, mint a Jézus Társaságban.
Érdekes megemlíteni, hogy a jezsuita morálteológia tulajdonképpen a redemptorista szerzetesrend alapítójának, Liguri Szent Alfonznak, a híres „erkölcstanítónak” köszönheti uralkodó szerepét az egyházi gyakorlatban. Liguri Alfonz egész életében nagy tisztelője volt a jezsuitáknak, rendje ezért a feloszlatás után sokat segített az üldözött pátereknek. Az ő morálteológiai summája a jezsuita morálteológusok műveinek egyeztetett összesítését adta, elveit, rendszerét pedig nagyjaitól kölcsönözte. A pápák mindig a legnagyobb nyomatékkal Liguri Alfonz morálteológiájának használatát javasolták, 1837-ben történt szentté avatása pedig csak növelte művének, ezzel „együtt pedig a jezsuita morálteológusoknak a tekintélyét.
A jezsuita erkölcstant tárgyaló fejezet végére leginkább Jean Pierre Gury páter, a XIX. század egyik legjelentősebb jezsuita morálteológusának intelme illik:
„Erkölcsi dolgokban nem kell mindig a bizonyosságra törekedni.”