Jó a dió a cukorbetegeknek is

A dió rendszeres ropogtatása javítja a cukorbetegek ereinek állapotát és csökkenti koleszterinszintet – a biztató hírt a betegségek megelőzésével foglalkozó Amerikai Kollégium kongresszusán ismertették.

A csonthéjas gyümölcsök – dió, mogyoró, mandula – rendszeres fogyasztása nem csak  finom, de egészséges is. Ezt a tényt évszázados tapasztalatok igazolták, de pontos magyarázata eddig nem volt ismert. Most vizsgálatokkal mutatták ki, hogy a magvakban lévő, többszörösen telítetlen zsírok – különösen az omega-3-zsírsavak – a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében kedvező hatásúak. Azt is bizonyították, hogy ezek a gyümölcsök növényi rostokban gazdagok, sok bennük a magnézium és a többféle B-vitamin.

David L. Katz és munkatársai felnőttkori cukorbetegségben szenvedő betegeket vizsgáltak: a 24 nő és 10 férfi átlagos életkora 58 év volt. Az önként jelentkezők egyik csoportja  a megfelelő étrend mellé naponta hat dekányi diót is fogyasztott, míg a többiek dió nélkül tartották a diétát. A tudományos vizsgálatok szabályai szerint a két csoport tagjai nyolc hét után váltottak: aki az első két hónapban diót is kapott, az a második menetben dió nélkül ette végig a következő időszakot, a másik csoportba tartozók pedig fordítva.

Mind a vizsgálati időszakok előtt, mind azok után részletes laboratóriumi és érvizsgálatok történtek. A dióval kiegészített diéta végén a káros LDL-koleszterinszint csökkent. A vizsgálatok azért meggyőzőek, mert minden résztvevő adatait a saját, kétféle diétán mérhető eredményeihez lehetett hasonlítani. Az erek működésének egyik legérzékenyebb megfigyelési módja, amikor a kar verőerének áramlását mérik különböző, az érbe beszúrást nem igénylő, bármikor ismételhető technikákkal. A Yale Egyetem kutatói így bizonyították, hogy a dióevés időszakában a vizsgálati alanyok ereinek tágulékonysága jelentősen fokozódott. A tanulmány során elrágcsált dió naponta 365 kalóriát jelentett, s bár a vizsgálat alanyainak súlya nem változott, Katz doktor hangsúlyozza, hogy az egészséges csemege mennyiségére is figyelni kell.

Ide kattintva a cikket az eredeti helyen olvashatja.
Mondja el a véleményét!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük