Sárgarépa és az A vitamin

Egy régimódi főzelékféle

Valamikor azok a hölgyek, akik adtak megjelenésükre, hajukba nem tollat tűztek, hanem sárgarépalevelet, mert az különleges dísznek számított. A sárgarépának ma már csak a gyökerét használják étkezési és kozmetikai célra.

A táplálkozástudományi szakemberek állítják, hogy a régi tanácsban sok bölcsesség van: „Ha szépek akartok lenni, egyetek sok sárgarépát is!” A sárgarépa sok fontos tápanyagot tartalmaz, amelyek jótékonyan hatnak az egészségre és ez meg is látszik az ember bőrén és hangulatán. Ezért lenne érdemes sok sárgarépát ennünk a többi zöldségféle és vitaminokban gazdag gyümölcs mellett.

Semmi mesterséges szépítőszer nem tudja a gyümölcsöket és főzelékféléket túlszárnyalni. A sárgarépa Indiából, Afganisztánból, Oroszország keleti részéből és a Közel-Keletről származik. Ezekről a tájakról hozták be Európába, Észak- és Dél-Amerikába, valamint Kínába. Az amerikai indiánok is szerették.

    1. A sárgarépa és az A vitamin

Az A vitaminban gazdag élelmiszerek felsorolásában a sárgarépa majdnem mindig az első helyen áll. Tulajdonképpen ez a vitamin karotin formájában van a főzelékben, és szervezetünk ebből az anyagból állítja elő az A vitamint.

A karotin sárga vagy narancsszínű. Fontos forrása még a sütőtök, a burgonya, az összes sötétzöld levelű főzelékféle, a kantalup-dinnye, a kelbimbó, a tök és a sárgabarack. Kisebb mennyiségben fellelhető a spárgában, az endíva salátában, a paradicsomban, a paprikában és a sárgahúsú őszibarackban is. A gyümölcsök és főzelékek tartalmazzák az összes A vitamin-mennyiség háromötödét.

Ez a vitamin serkenti a növekedést, javítja a látást és növeli a hámsejtek ellenállóképességét. Hiányának első látható jele a farkasvakság: ennek fő tünete, hogy szürkületkor vagy félhomályban az A-vitaminhiányos ember rosszul lát. Az A vitamin ugyanis a recehártya festékanyagában is megtalálható. Amikor a fénysugár ráesik a recehártyára, a látóbíbor elbomlik, majd a sötétben újraképződik. Ebben a folyamatban bizonyos mennyiségű A vitamin használódik fel. Az elhasznált A vitamin-mennyiséget a szervezet a vérből pótolja.

Ha a vérben kevés az A vitamin, a látás nehezen javul. Az éjszakai vezetés a szembejövő autók fényszórója okozta elvakulás miatt nagyon veszélyes lehet ilyen ember számára. Az A vitamin elengedhetetlen a hámszövet épségének fenntartásához. Hatását érezhetjük a bőrön és minden bőrfüggeléken, így a bőrmirigyeinek működésében is. Amikor táplálékunk A vitaminban szegény, akkor a hámszövet, különösen amely a szájüreget, a garatot és a légutakat borítja, beteges elváltozásokat mutat. Mivel a baktériumok itt könnyen megtelepednek, az A vitamin-hiányában szenvedőknél könnyebben fertőződnek az orr melléküregek, a garat és könnyen keletkeznek és súlyosabb formát öltenek a gennyes gyulladások a szájüregben.
Az A vitamin a többi vitaminnal együtt fokozza a fertőzésekkel szembeni ellenállóképességet. Egy felmérésből kiderült, hogy nagyon sok embernek hiányzik a mindennapi táplálékából a szükséges A vitamin mennyiség.

Ha csak ebben a tekintetben javulna az emberi táplálkozás, nagy mértékben nőne az emberi szervezet ellenálló-képessége, csökkenne a megfázás okozta betegségek és a légzőszervi megbetegedések száma, amelyek különösen a téli hónapokban gyakoriak.
Tulajdonképpen az egyik legjobb és legegyszerűbb módja a táplálékaink A vitaminnal való dúsításának, hogy több sárga és sötétzöld főzeléket együnk.

    1. A karotin és a biztonságos A vitamin-ellátás

Az A vitamin zsírban oldódik, és főleg a májban raktározódik. Ha a táplálékkal bevitt A vitamin mennyiségét huzamosabb ideig mesterségesen növeljük, a szervezet tartalékai annyira megnövekednek, hogy ez a hasznos anyag mérgezővé válik. (Itt a cikk írója a vitaminkészítményekre utal.)

Más a helyzet, ha az A vitamint karotin formájában juttatjuk a szervezetbe. A karotin ugyanis nem alakul át teljesen A vitaminná, ezért nem történhet meg ez úton az A vitamin túladagolása, még akkor sem, ha sok növényi eredetű élelmiszert fogyasztunk. Például 2/3 kávéscsészényi főtt sárgarépa több mint 10.000 nemzetközi egységnyi karotint tartalmaz – napi szükségletünk kétszeresét. A szervezetünkben, mint említettük, nem alakul át az egész karotin A vitaminná, ezért annyi sárga és zöld főzelékfélét ehetünk, amennyit akarunk, mert nem származik belőle kárunk, csak javítjuk velük táplálkozásunk minőségét.

Friss sárgarépa egész évben kapható, és elkészítése egyszerű. Ha jól megmossuk, hámozni sem kell, elég, ha a héját ledörzsöljük és már apríthatjuk is hasábra vagy karikára.

A főzéshez csupán annyi vizet használjunk, hogy a répa ne ragadjon az edényhez.
A szülők egyik gyakori gondja, hogy a gyerek nem szereti a főtt főzelékfélét, annál inkább a nyerset, valószínűleg szép színe miatt. Adjunk hát neki elegendő friss főzelékfélét. Mivel a gyerek ebből az élelmiszerből nyersen nem képes annyit fogyasztani, amennyire szüksége volna, fokozatosan szoktassuk rá a főtt főzelékfélére.

Egy kis ötletességgel sokféle salátát, főzeléket készíthetünk sárgarépából. Nagy lyukú reszelőn lereszeljük, néhány percig kuktában főzzük, ezután enyhén ízesítve tálaljuk. Az így elkészített cékla is nagyon jó ízű.

Kitűnő a sárgarépa és a zeller keveréke. Próbáljunk sárgarépát keverni a kelvirághoz és a céklához. Az egészben hagyott zöldbab és a hosszan félbe vágott sárgarépa is finom.
A sárgarépa ízét lényegesen megjavítja a narancslé.
Elkészíthetjük még:

  1. Zöldpaprikával és tejföllel.
  2. Durvára összevágott földimogyoróval, citromlével és olajjal.
  3. Főtt zöldbabot és főtt sárgarépát hasábra vágunk, marinírozunk, olajjal és citromlével ízesíthetjük. Apróra vágott zellert és néhány szem borsót adunk hozzá.
  4. Burgonyasalátába reszeljük.
  5. A reszelt sárgarépát vagdalt dióban meghempergetett krémsajt-gombóccal tálaljuk.
  6. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a salátát mindig közvetlenül tálalás előtt készítsük el. Tápértékét és frissességét így fogja legjobban megőrizni.

A reszelt sárgarépa szendvicsekhez is felhasználható. Jól illik a krémsajthoz, a tojássalátához és a különböző szójakészítményekhez.

Ne higgyünk azoknak, akik azt mondják, hogy az összes sárgarépa készítmény közül a sárgarépalé a legjobb. Bár valóban jó, semmi okunk sincs rá, hogy a sárgarépának csupán a levét igyuk.
Használjuk ki összes tápanyagát! 2010.02.16.

Dénes Ottó

Mondja el a véleményét!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük