A vadonatúj egyházügyi törvény egy olyan fogalmat mosott ki a törvényi szótárból, – meg még ki tudja honnan, – amit az 1997-es médiatörvényt létrehozó honatyák egyike szült meg és meglepő könnyedséggel meggyökerezett úgy a törvényi, mind a közbeszédben.
Mai ésszel körüljárva ezt a remekmívű szószüleményt egy ókori szülés jut eszembe.
Amikor egy alkalommal a görög istenek atyjának fájt a feje, hívatta fiát Hephaisztoszt, az isteni kovácsot, hogy segítse ki fájdalmas migrénjéből.Az nem sokat teketóriázott. Hatalmas pörölyével rásújtott atyja fejére, mire egy istennő pattant ki onnan, teljes fegyverzetében, sisakkal, dárdával, pajzsosan, arany köpenyben.
Ő volt Pallas Athéne, aki a családi tűzhely őre lett a későbbiekben.
Ez a szülés semmiség lehetett a “történelmi” egyház” fogalmához képest. Már csak azért is, mivelhogy ezzel egy Erisz almája került be közéletbe, meg a hívő lelkekbe is egyaránt. Eriszről annyit, hogy az említett almával ugyancsak felkavarta a görögség életét, elhintve ezzel – csak hogy a legközismertebb eseményt említsem – a Trójai háború magvait, ami nemzedékek sora óta hozta lázba az ókor kutatóit, meg a trójai mondakör olvasóit egyaránt.
A Pallas Athéne hasonlatnál maradva ez pozitívan folytatódott, mivelhogy köztisztelet övezte az istennőt.
Azonban a “történelmi” kitétellel olyan megosztási vonalat húztak (húzott?) alkotói(k), amit megmagyarázni sohasem tudtak.Aki csak vázlatosan ismeri az egyháztörténelmet, párhuzamosan a világi történelemmel, az már akkor (1997-ben) csodálkozhatott, hogy miféle fából-vaskarika ez a kifejezés?
Mit lehetne ennél nyögvenyelősebben megokolni, mint ezt a szót?
Mióta van történelem? Amióta ember él e földön! Más lapra tartozik az események leírása. Ez már történetírás, ami csak követi a dolgokat, tudósítói munkákban, dolgozatokban, elemzésekben közreadja.
Mióta van egyháztörténelem? Amióta emberi szervezkedésekkel és ezek elméleteivel közösségek jöttek létre és bennük emberek hitüket vallásos cselekményeket művelve kiélték, megélték, terjesztették, védték, ….stb
Mi az, ami ezeket, mármint az EGYHÁZ és a VILÁG történelmét elválasztja egymástól és külön-külön vágányokra tereli?
Mi az EGYHÁZTÖRTÉNELEM?
I./ megközelítés, a szkeptikus: Azok az utólag – szándékosan – különbséggyártó okoskodások, amikben az isteni eszmék sokszor még halvány nyomai sem fedezhetők föl, csak merev dogmák, különleges elméletek az Isteni lényről, vagy egyéb ma már nyomon sem követhető szóhalmozások, amiket az értelem és a hit látszólagos ellenmondásait szőrszálanként hasogató filozófusok és egyéb különcök hoztak forgalomba és védenek körömszakadtáig?
II./ VAGY a hívői látás: Egyháztörténelem, az, amit az isteni gondolatokkal mélyen és mindennapjaikban megélve foglalkoztak hívő lelkek, akiket sokszor még laza szervezet sem fogott össze, mert annyira szétszóródva és egymásról nem is tudva találtak rá a szent könyvben (keresztényeknél ezt bibliának nevezik) a lelki táplálékra. Más vallási közösségekben pedig az alapító atya eszméit nemzedékeknek átadva, majd többnyire leírva terjedtek és fonták maguk mellé a követőket.
Nem nehéz a válasz! A HIVATALOS egyház(ak) mindig is azt akarták, hogy kizárólag ők adják a hit meghatározó tartalmát, elméletét, külső megjelenését…stb. Tehát ezzel akartak – sokszor sikeresen – rátelepedni a VILÁGI hatalomra és ennek segítségével a lelkekre és – nem lényegtelen – a hívek pénzére. Lásd: Hans Küng: A Katolikus egyház rövid története.Vagy protestáns oldalról nézve:……Luther élete
Jelentős a különbség a kétféle (I./ és II./) nézőpont között. A II./ pontban kifejtett sajátos állapot és a szervezetet többnyire nélkülöző, vagy kezdetlegesen megélő csoportosulás tagjai és a HIVATALOS egyházak névleges listái között. Sokakat ma is láthatunk, itt élnek köztünk, mint szorgalmas és becsületes emberek, akiket nem a vagyon, a pompa, vagy a különcség jellemez, de nem is hivalkodnak nagyságukkal és tömegükkel, meg a csakis náluk meglelhető ÜDVÖSSÉGGEL.
Mi volna a “történelmi” ezekben?
Gondoljunk csak elsőként a kereszténységnél kb 500 évvel régebbi Buddhizmusra.
Vagy a kereszténység keletkezésénél bő 600 évvel későbbi születésű ISZLÁMRA.
Nevetséges erőlködés lenne egy muszlim országban ezzel a jelzővel bizonygatni, hogy ott csakis ez az igazi vallás, a többi smafu. Kiirtani és elüldözni kell, mert (Mohammedre hivatkozva) nincsen létjogosultságuk. Ez ott magától értetődő fogalom, nem kell törvényhozói kimunkálás. Van is példa bőven, hogy miként élik meg a mindennapokban. Példa a közelmúlt egyiptomi templomégetései, amit mindig a Koptok szenvednek, a muszlimok meg létrehozzák a lángokban fogant bizonyítást az IGAZ HITRŐL.(2011 év eleje és előző évek egyaránt).
Ez lenne a célja egy –vagy több – preferált vallásfelekezet helyzetbe hozásának? Nem hinném.
A világot ma már e téren akkora kuszaság jellemzi, hogy részletesen nem is érdemes elemezni.
A KERESZTÉNYSÉGRŐL viszont, mivel a mai vallásos közéletben ezzel találkozunk,mint A TÖRTÉNELMI jelzővel megosztott társasággal, kissé részletesebben meg kell emlékeznünk, mivel Európainak mondott országban élünk.
Az alanti cikket ebből a szempontból is fontosnak tartom, mert az utolsó mondata – megvalósulása esetén – segíthetne a nagyhatalmi allűrök lebontásában, sokkal inkább, mint a kiváltságos elkülönítésre épülő csoportosítás megkövesülésében.
Gondoljuk el, hogy Iványi Gábor hajléktalanmentő metodistái, vagy a két öregotthont is működtető Adventista Egyház, meg a Pünkösdiek, akik mind- mind egyébként többnyire 100 éves múltat jóval meghaladó idővel és csekély taglétszámuk ellenére jelentős közéleti tevékenységet folytató közismert szereplők miért nem nevezhetik magukat EGYHÁZNAK?
Szerintem itt nagyon kilóg a spórolós lóláb. Az a nyomorult kis pénz, 1 %, amit a hívek adnak, és ezt – eddigi törvény szerint – az állam kiegészítette a másik 1 %-al.
Az említettek –és biztosan még vannak mások is – ennek többszörösét elköltik a szegényekre és rászorulókra. Nem lényegtelen adat, hogy az Adventista Egyház a világon jelenleg létező nagyhírű karitatív szervezetek sorában nagyságrendileg a NEGYEDIK. Nem biztos a sorrend, mivel időközben az Iszlám lett a világon a legnépesebb egyházi rendszer, de tudtommal a Vöröskereszt, a Vörös félhold, a Máltai szeretetszolgálat után az ADRA (Adventista jóléti és szeretetszolgálati Alapítvány) az,amivel, az adventista egyházra jellemző alapvető rendszer szerint az egész világon jelen vannak. Magyarországon a nagy tiszai árvíz után néhány lakóházat is építettek. A hazánkban jó sajtóval rendelkező, méltán jó hírű Baptista Szeretetszolgálat nem világméretű szervezet, mivel a Baptista egyházak kivétel nélkül nemzeti, vagy kisebb regionális vallási egységek, akiket nagyon laza háló fog össze. Az ilyen nagyságrendű kis egyházak oktatási, egészségügyi, vagy más hasznos munkáiról akár ne is szóljak.
A kisegyházak (szekták?) soraiban sok nagyszerű, valóban a kereszténységhez – azaz alapítóihoz (Jézus, Pál apostol, egyéb bibliai személy) méltó ember és példaképül tekinthető személy él.
Nem kizárólag a tömeges létszám adja a garantált “minőséget”. Sőt!
Közismert tény, hogy a kereszténység indulásakor – a kereszt alatti időpontra utalok elsőként – jószerivel csak János apostol,mint férfi és néhány nő volt jelen. Azután még 50 nap telt el passzív és kétségbeesett állapotban,és – a Szentlélek segítségével – Péter apostol híres Pünkösdi prédikációja adott meghatározó LÉTSZÁMBELI lendületet (3000 ember alámerítéssel történő megkeresztelése után) a semmiből jött csoportnak. Ezután születtek kis gyülekezetek és ebből az EGYHÁZ, mint struktúrával rendelkező szervezet. Ezt azonban e helyen nem részletezem, csak utalok Hans Küng: Mi az egyház c. nagyszerűen összegező/elemző munkájára.
Amikor az oktatásban – mai törekvések és felelősségáthárítások huncut szándéka szerint – előtérbe került az egyházi iskola, mint az anyagi csőd várható “megoldása”, sokakban ébredhetett viszolygás, vagy ellenérzés. “Hát már itt tartunk?,” Vissza a múlt századba, vagy még régebbre? (Dénes Ottó)
A történelem és az egyházak
SONKOLY GÁBOR Magyar Hírlap (kb 2001)
„A »történelmi« jelző alkalmazásával járó megosztás drámai belső és külső konfliktusokhoz vezet többtucatnyi hazai egyház életében.”
A történelmi egyház fogalma az elmúlt években terjedt el a politikai közbeszédben. Olyan fogalomról van szó, melynek pontos jelentését senki sem tisztázta, mégis egyre gyakrabban hivatkoznak rá közéletünk szereplői.
Hitelessé az 1997-es médiatörvény szövege tette, melyben a fogalom – sokak szerint kodifikációs baki következtében – jogi terminussá vált, s ezzel, egy korábban csak egy adott csoport által használt kifejezés a társadalom minden tagja számára hivatalos viszonyítási ponttá vált. Hangsúlyozom, anélkül hogy világossá vált volna, miért szükséges az 1990-es egyházügyi törvényben szereplő „egyház” megnevezés „történelmi” jelzővel való szűkítése, illetve anélkül hogy a „történelmi” jelző értelmezésére sor került volna.
Az elmúlt négy év gyakorlata azt mutatja, hogy a történelmi egyház meghatározásának szempontjai folyamatosan változnak, így az ide sorolt egyházak köre is bővül: a kezdeti négy egyházhoz képest ma már több mint húsz soroltatik ide. Ez természetes folyamat, hiszen az új megkülönböztetés a „történelmi egyház” fogalmi pandanját, a „nem történelmi egyház”- at is létrehozta. A „nem történelmi egyház” fogalma pedig veszélyesen közelít a pejoratív „szekta” megnevezéshez, amit minden józan felekezet igyekszik elkerülni.
Ebben a helyzetben a „történelmiek” közül kiszorult mintegy nyolcvan egyház előtt három lehetséges út áll:
- Megpróbálják saját történetiségüket hitelesíteni, s ezzel bekerülni a kiválasztottak körébe;
- Megpróbálják elérni, hogy ne csorbuljon az 1990-es IV.. törvény biztosította egyházak közötti egyenlőség, a vallás- és lelkiismereti szabadság;
- Kontemplatív stratégiát választva elfogadják sorsukat.
Az első két alternatíva komoly és időigényes lobbizással, elkerülhetetlen politikai szerepvállalással jár, ami ezen egyházak tagságának egy részét épp az élethivatásának választott hitélettől és a szociális munkától vonja el. A harmadik alternatívát követve az adott egyház vezetősége felvállalja, hogy a megkülönböztetés alapján született újabb törvények és rendeletek gazdaságilag ellehetetlenítik egyházát – mint ahogy arra nem egy kísérlet született az elmúlt két évben -, s ezáltal képtelen lesz szélesebb körű szociális munkát végezni, a társadalom szempontjából így haszontalanná, szektává válik. A „történelmi” jelző alkalmazásával járó megosztás tehát drámai belső és külső konfliktusokhoz vezet többtucatnyi hazai egyház életében.
Nem célom, hogy e megosztás okait kutassam. Ezt már többen megtették az elmúlt hónapokban. Csak a megosztáshoz használt „történelmi” jelző esetleges voltára és e választás következményeire szeretném felhívni a figyelmet. Eleve nehéz történetesíteni örök, tehát az emberi történelem által nem befolyásolt igazságot hirdető bölcseletek képviselőit. Nyilvánvaló, hogy a „történelmi” jelző nem az adott egyház által képviselt vallásbölcselet korára utal, hiszen nem kerültek a „történelmi” egyházak közé a kereszténységnél ősibb hinduizmus vagy buddhizmus hazai képviselői. A „történelmi egyház” meghatározásánál a magyar jogi hagyomány sem feltétlenül mérvadó, hiszen a dualizmus korában bevett vallásnak nyilvánított iszlám képviselői közül is csak egy egyház jutott a kiváltságosok közé, az is csak a legutóbbi bővítés során.
A „történelmi” jelzővel tehát az egyetemes igazságot hirdető közösségeket a politikai döntéshozók a magyar állam, illetve nemzet szempontjából minősítik, melynek hatására új szövetség jön létre a világi és a „történelmi egyházi” hatalom között.
A kiválasztott egyházak a kiváltságot osztó világi hatalom lekötelezettjeivé válnak, míg a többi egyház folyamatos konfrontációra vagy a már említett passzivitásra kényszerül. A „történelmi” jelző bevezetésével s önkényes meghatározásával a hatalom képviselői a nemzet- és közösségépítés olyan megosztó technikáihoz nyúltak, melyekről az 1990-es évek közepén azt reméltük, hogy végképp lejáratódtak.
A 20. század közepéig két nemzettudat-felfogás létezett Európában. Az első egy nemzeti, a közös államhoz és területhez kapcsolódó „szellem” meglétét feltételezte, mely a nemzeti közösség minden tagját áthatotta és megszabta gondolkodásukat. A második felfogás egyfajta öröklődő, jól körülhatárolható fizikai és viselkedési jegyekkel rendelkező nemzeti „karakterrel” számolt, mely a kultúra és a vér közösségében nyilvánult meg. E két felfogás együttes jelenléte megosztotta e nemzetek mindenkori normaadó elitjét, egyre elkeseredettebb belső és külső ellentétekhez vezetett, míg végül a 20. század közepére csaknem az összes, a hagyományos nemzetfelfogás szerint szerveződő nemzet és nemzetállam megélte a maga kataklizmáját.
A nemzeti „szellem”, illetve nemzeti „karakter” felfogás – a szélsőséges csoportoktól eltekintve – a második világháború után a nyugat-európai politikai és tudományos közbeszédben egyaránt hitelét vesztette. A kutatók arra hívták fel a figyelmet, hogy mindkét felfogás statikus egységként kezeli a nemzetet, melyet felülről határoz meg, egyfajta kirekesztő logikát követve. Ma már nemzetépítésről beszélünk, elfogadva, hogy a nemzet elméletben és gyakorlatban egyaránt folyamatosan változik.
Az elmúlt évszázadok során kialakult azoknak a tárgyaknak és fogalmaknak a listája (dal, táj, hős, étel, költő stb.), melyekből az épp normaadó elit kiválasztja, hogy mely jellemzi leginkább nemzetét. A lista összeállítása során több nemzeti elit – a modern nemzetállam szekularizációs elvével ellenkezően – nemzeti egyházat is beemelt a nemzeti jegyek közé. Magyarországon a hagyományos felekezeti megosztottság miatt azonban sosem sikerült egyetlen nemzeti egyházat kiválasztani.
Az Európai Közösség lassú törvényhozói folyamatának elvben épp az a lényege, hogy megpróbálja az egyén és, a kis közösségek identitásbeli és interpretációs szabadságát biztosítani. A modern kor (értsd az 1950-es éveket megelőzően) megosztó logikájához képest minden közösségi szinten, így a nemzeti szinten is a konszenzust keresi. Az Európai Közösséghez közeledve látjuk, hogy ez a folyamat belső ellentmondásoktól terhes, hiszen az adott tagállamok olyan eltérő jogi-kulturális hagyományokkal érkeznek, melyek különbségét talán a gazdasági fejlettség eltéréseinél is nehezebb lesz felszámolni. A dinamikus nemzet, vagy közösségfelfogás jogi érvényesítésénél az egyes tagállamok. más és más ritmust követnek, belső hagyományaiktól függően.
A magyar nemzet(állam)építés különböző hagyományai közül ezzel szemben támaszkodhatunk az Erdélyi Fejedelemség belső békéjéhez jelentős mértékben hozzájáruló (limitált) felekezeti szabadság vagy a dualizmus korának a kedvezményezettek körét szélesítő egyházpolitikájára. Ezek korszerű, a dinamikus nemzetfelfogás alapján álló változata volt a választást az egyénre és a kis közösségre bízó, 1990. évi IV., a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló törvény.
Az Európához való csatlakozás jórészt épp ennek az elvnek a következetes és mind szélesebb körű törvényi alkalmazását jelenti. Mivel ez a folyamat igen hosszadalmas, ésszerűbb, ha kihasználjuk és bővítjük az olyan dinamikus nemzet- és közösségfelfogáson alapuló hagyományainkat, mint a vallási tolerancia, és ezzel elkerüljük, hogy a kirekesztő, statikus nemzet-felfogást újraélesztve megidézzünk egy megosztáson alapuló, konfliktusos kort.