A tárgyi bizonyítékokkal szemben támasztott gőgös előítélet
Európában lassan megfékezték a mindent elpusztító ragályokat, mert rávették az embereket a biblia higiénikus előírásainak betartására. A betegeket már elkülönítették. Ennek ellenére itt is ott is felütötte fejét egy-egy járvány és tovább tizedelte az emberiséget, de nem olyan méretekben.
A bélbetegségek: vérhas, kolera és tífusz embermilliókat követeltek. A XVIII. század végéig még a nagyvárosokban is igen primitívek voltak a higiénikus előírások. Mint mindenütt, ott is a gondozatlan, kövezetlen utcákra dobálták az ürüléket. Emiatt elviselhetetlen bűz ülte meg a városokat és a falvakat. A legyek milliárdjai eszményi költőhelyet találtak mindenütt. Petéiket a szennyes utak zugaiba rakták s így akadálytalanul, észrevétlenül terjesztették a betegségeket és a járványokat. Milliókat ragadott el a halál.
Megmenthették volna őket, ha betartják a biblia „primitív” rendelkezéseit. A biblia egy mondatba tömörítve közli a halálos járványok – tífusz, kolera, vérhas – leküzdésének módját: „Legyen valami helyed a táboron kívül, ahova félremehess. És legyen fegyvered mellett ásó, hogy amikor kint leülsz, gödröt áshass azzal, és azután betakarhasd azt, ami elment tőled”.
Egy egészségügyi történész „primitív”-nek nevezte a fenti rendelkezést, ugyanakkor elismeri hatékonyságát, mert „egészségünk ápolásának haladó elve nyilvánul meg benne”.
Feltehetnénk a kérdést, mennyiben voltak hasznosak és eredményesek azok az egészségügyi rendelkezések, melyeket Mózes közel négyezer évvel ezelőtt kapott s lényegüket tekintve még ma is alkalmaznak? Nem téves az az állítás, hogy a Biblia az Isten szava? A tudatlanság és az előítélet olyan ellenségek, melyek konokul tagadják a legkézenfekvőbb bizonyítékokat is.
Nézzük meg, mi történt Bécsben 1840 körül, abban az időben, amikor ifjak és idősek Johann Strauss keringőinek a hatása alá kerültek. Bécs városát már abban az időben is az orvostudomány fellegvárának tekintették. Vessünk tehát egy pillantást a bécsi közkórházba mely akkor az egyik legismertebb egészségügyi intézménynek számított.
Ennek ellenére a szülő-osztályon például majdnem minden hatodik gyermekágyas nő meghalt. Egyébként ez a magas halálozási arányszám nemcsak a bécsi kórházra volt jellemző. A világ összes kórházaiban hasonló állapotok uralkodtak. Ennek okát különböző – ma már elfogadhatatlan — tényezőkre vezették vissza: székrekedés, későn kezdett szoptatás, szorongás, mérgezett levegő, stb.
Az elhalt szülőanyákat és nőgyógyászati betegeket levitték a boncterembe. Az orvosoknak és medikusoknak reggel az volt az első feladata, hogy az előző napon elhunyt betegek holttestét anatómiailag megvizsgálják. A boncolást követően az orvosok kézmosás és fertőtlenítés nélkül azonnal felmentek a szülőszobába és a vizsgálókba s minden további nélkül folytatták vizsgálataikat. Gumikesztyűt természetesen nem húztak fel.
Az 1840-es évek végén, tehát közel másfél évszázaddal ezelőtt, egy fiatal magyar orvosra, dr. Semmelweis Ignácra bízták az egyik szülőosztály vezetését. Ő megállapította, hogy azok a nők betegedtek meg, illetve azok haltak meg, akiket előzőleg a professzor és orvos urak megvizsgáltak. Dr. Semmelweis három éven át figyelte ezt a jelenséget s tanácstalan volt. Eközben mégis eszébe jutott valami. Elrendelte, hogy azok az orvosok és medikusok, akik feljönnek a kórbonctanról, az újabb nőgyógyászati vizsgálatok előtt mossák meg a kezüket.
A fent említett rendelkezés életbe lépésének idején, 1847. áprilisban 57 asszony halt meg a szülészeten. Júniusban már csak minden 42-ik, júliusban pedig minden 84-ik szülőnő, illetve nőbeteg halt meg.
A statisztikai adatok minden kétséget kizáróan igazolták, hogy halálos kimenetelű betegségek kórokozóit vitték át a hullákból az élő betegek testébe.
Egyetlen napon a boncolás és az azt követő kézmosás után az orvosok és a professzorok egymást követően 12 nőbeteget vizsgáltak meg.
Egy kivételével mind belázasodott és meghalt. Ekkor világosodott meg dr. Semmelweis előtt, hogy kórokozókat vittek át egyik betegről a másikra s ez okozta halálukat. Mint felelős orvos elrendelte, hogy minden egyes beteg megvizsgálása után alapos kézmosást kell végezni. Az orvosok a helyszínen tiltakoztak a szerintük értelmetlen kézmosás ellen. A halálozási arányszám azonban csökkent.
Azt gondolhatnánk – mégpedig jogosan – hogy kollégái elismerték dr. Semmelweis érdemeit. Ennek az ellenkezője történt. A szülésznők és irigy felettesei kinevették, bírálgatták s végül munkaszerződését sem hosszabbították meg. Utóda kidobáltatták a szülőszobákból és a vizsgálókból a mosdókat. A halálozási arányszám ennek következtében ismét rohamosan emelkedni kezdett s rövid időn belül elérte a régebbi, ijesztően magas fokot. – Kollégáit sajnos nem tudta meggyőzni. Ez az eset világosan mutatja, hogy jóllehet kézzel fogható bizonyítékok álltak rendelkezésre, az előítéletek mégis oly nagy befolyást gyakoroltak az emberekre, hogy a letagadhatatlan tényeket sem vették figyelembe.
Ilyen előzmények után Semmelweis nyolc hónapig próbálkozott, hogy újabb kórházi álláshoz jusson, de hiába. Végül elkedvetlenedve és csüggedten távozott Bécsből és visszament szülővárosába, Budapestre. Oly lehangolt volt, hogy ismerőseitől és barátaitól sem búcsúzott el. 1850-ben a Rókus-kórház szülészeti osztályának főorvosa lett. Itt is ijesztően magas volt a szülőasszonyok halálozási arányszáma. Azonnal elrendelte a vizsgálatok előtti alapos kézmosást. Ennek eredményeként csökkent az exitálások száma. Kollégái itt is megvetették Semmelweist.
Munkáiról és kutatásairól tudományosan megalapozott könyveket írt. Ellenfeleit ezek még elkeseredettebb gúnyolódásra késztették. Az ocsmány rágalmak, és a haldokló anyák jajkiáltása üldözték és megterhelték felettébb érzékeny lelkületét.
Végül teljesen összetört, elméje elborult s később a Döblingi elmekórházban fejezte be életét.
Folytatása következik.