Bűnös búcsú
Luther napjainkbeli katolikus megítéléséről szólva azt írták (HVG, 2005. február 19.), hogy „Róma végül 1999-ben némileg felülírta a 16. század közepén a trentói zsinaton a lutheránusokra kimondott 125 egyházi átok némelyikét”.
A trentói (tridenti) zsinaton kimondott több mint 130 anathéma, azaz egyházi nagy átok közül mindmáig egyetlenegyet sem vontak vissza.
Sőt 1999-ben a katolikus egyház nyilatkozatban erősítette meg valamennyi trentói átok érvényességét. Ekkor írták alá Augsburgban az evangélikus és katolikus egyház képviselői a közös nyilatkozatot a megigazulás tanításáról. Ez megállapítja: „A római katolikus egyház tridenti zsinatán tanbeli elítéléseket fogalmaztak meg.” E „tanbeli elítélések” a szóban forgó anathémák. Majd a nyilatkozat kimondja: „Ezek mindmáig érvényben vannak.”
A mindmáig érvényben lévő tridenti átkokkal kapcsolatban fontos megjegyezni, ezek nem pusztán az alapvető protestáns hitelvek elítélését jelentik, hanem kifejezetten az adott hitelveket valló emberek sze
mélyére irányuló átkok.
Hogy mennyire, azt a kapcsolódó szertartás mutatja. Mise keretében, harang-zúgás közepette, az illetékes püspök vezetésével, számos pap közreműködésével folytatták le. A főoltár előtt, teljes liturgikus díszben, a püspök vezetésével felsorakozott papok mindegyike égő gyertyát tartott a kezében, amely a kiátkozott személy(ek) lelkét, szellemét jelképezte. Az égő gyertyákat a püspök vezetésével úgy kellett egyszerre a földhöz vágniuk, hogy azok mind kialudjanak.
Miután így végeztek az illető(k) lelkével, szellemével, a miseszertartás keretében a kiátkozott személy(ek) testét helyezték átok alá, romlást, bomlást, pusztulást mondva ki rá tetőtől talpig.
Úgy vélem, nagyban erősítené az ökumenikus közeledés őszinteségét a tridenti átkok visszavonása. Ennek híján úgy tartanak napjainkban közös imákat a protestánsokkal, hogy közben a legkeményebb átkokat is érvényesnek tekintik.
Hasonló ellentmondás figyelhető meg Luther Márton katolikus megítélésében is. Mindmáig érvényben van a személyére 1521 januárjában kimondott anathéma, miközben a Galileire kimondott egyházi elítélést már 1992-ben eltörölte az illetékes pápai bizottság.
KULCSÁR ÁRPÁD FŐISKOLAI DOCENS (BUDAPEST)
