Rosszabbul fejlődnek a szennyezett levegőjű iskolákban tanuló gyerekek
Privát megjegyzésem: akik a város(ok) fokozottan szennyezett levegőjű részeiben élnek, miként védekezzenek a leírt jelenség ellen? Ha kicsi gyerekeiket kiviszik “levegőzni”, mit tehetnek a gyerek érdekében? A függönyök mosása – ilyen városrészekben – igen gyakori, ami nem akaratuktól függő, de kényszerű cselekvés. Ha ezzel bizonyságát nyerik annak, hogy nem kimondottan szerencsés volt a választásuk, amikor egy lakást kinéztek maguknak, mert a levegő összetétele szennyezett, amit akár akarnak, akár nem beengedtek a “szellőztetés” során, hát marad a keserű valóság, meg az asztma, allergia, légúti nyavalyákkal tetézve. És kész, ez van!? (Dénes Ottó)
Fokozottabb a kognitív fejlődés sérülésének kockázata azoknál a gyerekeknél, akik a közlekedés által erősen légszennyezett térségekben lévő iskolákban tanulnak – derült ki egy spanyol tanulmányból.
A PLOS Medicine című amerikai folyóiratban közölt tanulmány készítői 12 hónapon keresztül követték figyelemmel 39 barcelonai iskola 2715 hét és tíz éves kor közötti diákjának kognitív fejlődését. A szakemberek emellett heti kétszer mérték a közlekedéshez köthető s zennyezés, egyebek közt a nitrogén-dioxid szintjét az intézmények játszóterein és belső zárt részein.
Az eredmények azt mutatták, hogy az erősen szennyezett környéken lévő iskolák diákjainak kognitív fejlődése elmaradt az alacsonyan szennyezett – hasonló társadalmi-gazdasági besorolású – iskolák hallgatóiéhoz képest, még a kognitív fejlődést befolyásoló egyéb tényezők figyelembevételét követően is.
Az alacsonyan szennyezett iskolák esetében például a vizsgált időszak alatt 11,5 százalékkal növekedett a gyerekek munkamemóriája, míg a magas szintű légszennyezettségnek kitett intézmények diákjainál mindössze 7,4 százalékos volt a növekedés.
„Olyan összefüggést találtunk a közlekedésből eredő légszennyezettségnek való iskolai kitettség és az általános iskolás kori kognitív fejlődés között, amely független a lakóhelyi légszennyezettségtől és túlmutat azokon a kisgyermekkori otthoni hatásokon, amelyeket korábbi tanulmányok már kimutattak” – olvasható a spanyolországi környezetvédelmi epidemiológiai kutatóközpont (CREAL) munkatársaként dolgozó Jordi Sunyer által vezetett tanulmányban.
„Az iskolák területén való nagyobb kitettség egyrészt azzal lehet összefüggésben, hogy az iskolaidő alatt rendkívül magas a közlekedési légszennyezés mértéke, másrészt azzal, hogy a gyerekek nagyobb mennyiségű szennyezett levegőt lélegeznek be a testedzés és egyéb fizikai tevékenységek közben” – magyarázták a szakemberek.
Az új eredmények „nem bizonyítják, hogy a közlekedésből eredő légszennyezettség károsítja a kognitív fejlődést, hanem azt sugallják, hogy a 6-11 éves kori fejlődő agy sérülékeny lehet a közlekedési légszennyezés által, amely megállapítás fontos kihatással lehet a légszennyezésre vonatkozó szabályozásokra és az új iskolák helyszínére” – húzták alá a szakemberek.
Forrás: http://hvg.hu/instant_tudomany/20150304_Rosszabbul_fejlodnek_a_szennyezett_leveg