Ma a protestantizmusra, mint 500 éves múltra emlékezünk. De az EGYHÁZ, mint istennek az emberek üdvözülésére létrejött eszköze, sokkal több és súlyosabb kérdéseket vet föl, minthogy egyetlen laza mozdulattal, vagy legyintéssel el lehetne intézni. Gondoljunk csak bele, hogy a Scientológiai egyház, a Mormonok, a Jehova tanúi, a Sátánista egyház, a már letűnt, de lappangva létező sok kis – magát egyháznak aposztrofáló – társaság is jelen van a közéletben. Nem beszélve az Iszlámról a Buddhisták, Hinduk és egy sor animista csoportról, akik magukat szintén egyháznak nevezik.
Hogyan lehetne a létező vallási dzsungelen keresztül utat vágni? Új alapokat lefektetve? Kritikailag megközelítve? Mi a mérce? Harcot és háborút eleget vívtak e kérdésben. Nézzünk bele egy idézet-gyűjteménybe! (Dénes Ottó)
A kérdés jelentősége
A kinyilatkoztatás forrása és az üdvösség útja tekintetében olyan meggyőződésre jutottak a 16. századi reformátorok és a reformáció hívei, amely merőben eltért a középkori egyház felfogásától. Ebből következően egy harmadik alapkérdésben, az egyház mibenlétét illetően is forradalmian új meglátást képviseltek.
Egyházértelmezés a reformációt megelőzően
A középkori egyház azt vallotta, hogy az isteni kinyilatkoztatás, s ezzel együtt az üdvösség közvetítője az egyház. Egyházon pedig a klérust értették a maga hierarchikus felépítettségében, a csúcson a pápával, alatta a püspökökkel, őalattuk a felszentelt papsággal. Az egyház emberi szervezetét azonosították tehát az egyházzal, amelyet ugyanakkor a tévedhetetlenség karizmájával felruházott természetfeletti valóságnak is tekintettek és hirdettek. Az egyház emberi, hierarchikus szervezete Krisztus felhatalmazott helyettese a földön – ez volt a középkori egyháztan lényege.
A mai napig érvényes ez az egyházfelfogás a Római Katolikus Egyházban. Az alábbi idézetek tükrözik mind a középkori/’mind a mai római katolikus egyházértelmezést:
„Az Egyház… egyszerre hierarchikus szervekkel ellátott társaság és Krisztus misztikus teste… Az Egyház egy Krisztussal…”1
„…A püspökök kimagasló és szembeszökő módon magának Krisztusnak a szerepét töltik be, a Tanítóét, a Pásztorét, a Főpapét, és az ő személyében járnak el… A kollégiumnak, vagyis a püspökök testületének csupán akkor van meg a maga sajátos tekintélye, ha hozzáértik a római pápát, Péter utódát, a főt, akinek primátusa, hatalma csorbítatlanul megmarad az összes pásztorok és hívek felett. A római pápának ugyanis tisztsége folytán – ő Krisztus helyettese és az egész egyház feje – teljes, legfelsőbb és egyetemes hatalma van az egyházon, és ezt mindig szabadon gyakorolhatja.”2
„Az egyház soha nem volt, és nem is lesz demokrácia. Felépítése a mennyországét mintázza, amely abszolút királyság, és Isten ül a trónján. Ő az uralkodó, mi pedig az alattvalói. Kinevezett egy miniszterelnököt, Pétert, hogy távollétében kormányozzon, és felruházta királyi és főpásztori tekintéllyel (Mt 16,18-19; Jn 21,15-19). A többi apostolt pedig megtette legfőbb segítőivé. Ez a kormányzási minta folytatódik ma is – az apostoli utódlás által – a pápa és a vele együttműködő püspökök személyében.”3
A reformáció reformált egyházfogalma
Miben hozott újat a korábbi egyházfelfogáshoz képest a 16. századi reformáció? Pontosabban, hogyan állították helyre a reformátorok és a reformált hit követői a biblikus egyházfogalmat az általuk vallott Sola Scriptura elvnek megfelelően?
a) Az egyházat nem az intézményes egyházzal, azaz nem a klérussal és az egyházszervezettel azonosították, hanem a hívő néppel. A korabeli hitvallások egyértelmű kijelentéseket tartalmaznak erre vonatkozóan. Az egyház:
az Ágostai (vagy augsburgi) hitvallás szerint „a szentek
gyülekezete…”4
a II. helvét hitvallás szerint „a híveknek a világból elhívott vagy egybegyűjtött serege”.5
Luther Márton szerint 6 – „A hétéves gyermek is tudja mi az Egyház: a szent hívők, és »azok a báránykák, aki hallgatják Pásztoruk hangját« (Jn 10,3).”7
Magyar egyház szavunk hallatán egy ház, egy templom, egy intézmény képzete jelenik meg tudatunkban. A német Kirche szó hasonlóképpen félrevezető lehet. Luther Márton ezzel szemben az eredeti újszövetségi szó, az ekklészia jelentésére hivatkozott:
„Az »ecclesia« szó… németül igazában »Versammlung«-ot, gyűlést jelent. Mi azonban megszoktuk a »Kirche« (egyház vagy templom) szócskát. Ezt az egyszerű hívek nem az egybegyűlt népre, hanem a felszentelt házra vagy épületre értik, pedig a házat csak azért volna szabad »Kirche«- nek nevezni, mert egybegyülekezik benne a nép… Németül, a mi anyanyelvünkön tehát a »Kirche«-t »ein christliche Gemeinde oder Sammlung«-nak [keresztyén gyülekezetnek vagy gyűlésnek]… kellene neveznünk.”8
(Az ekklészia szó szerinti jelentése: kihívottak, illetve a kihívottak gyülekezete. Az elnevezés a világból elhívott, avagy kihívott Krisztus-követőkre utal.)
b) Az egyház fogalmát szorosan összekapcsolták Isten Igéjével, a következőképpen:
Az Ágostai hitvallás szerint:
„Az egyház a szentek gyülekezete, amelyben az evangéliumot tisztán tanítják, s a szentségeket [értsd: a keresztséget és az úrvacsorát] helyesen szolgáltatják ki.”9
A II. helvét hitvallás szerint:
„[Az egyház] a híveknek a világból elhívott vagy egybegyűjtött serege…, azoké…, akik az igaz Istent az Ige és a Szentlélek által a megváltó Krisztusban igazán megismerik és helyesen tisztelik.”10
A Belga hitvallás szerint:
„Az igaz egyház… az alábbi jegyekről ismerhető fel: az evangélium tiszta hirdetése, a sakramentumokkal [értsd: szentségekkel] való helyes élés… Egyszóval, mindent az isteni Ige mértékéhez igazít, elvetvén mindazt, ami az ellen való… Ami pedig a hamis egyházat illeti, több tekintélyt tulajdonít magának és saját tanításainak, mint Isten Igéjének, nem hajlandó Krisztus igáját magára venni, sem pedig a sakramentumokat úgy kiszolgálni, ahogyan azt Krisztus Igéjében előírja, hanem azokhoz kénye-kedve szerint hozzátesz és elvesz, és inkább bízik az emberekben, mint Jézus Krisztusban. .. Ezek alapján tehát könnyen fel lehet ismerni és meg lehet különböztetni egymástól [az igaz és hamis] egyházat.”11
Az ír hitvallás szerint:
„Nem törvényes, hogy az egyház Isten Igéjével ellentétesen rendelkezzék bármiben is, és nem magyarázhatja a Szentírás egyik részét egy másik rovására. Következésképpen, noha az egyház a Szentírás tanúja és őrzője, amiképpen nem rendelhet el semmit, ami azzal ellentétes, azonképpen nem is tehet a hit számára kötelezővé semmit az írás mellett, ami a megváltáshoz szükséges volna.”12
Luther Márton írja:
„Ha bizonyosat akarunk tudni [az egyház felől], akkor nekünk arra kell hallgatnunk, amit Krisztus mond az igében. E szerint pedig az egyház az a gyülekezet, amely Krisztust szereti, és igéjét megtartja. Az igazi egyház megismerésének tehát csak egyetlen megbízható zsinórmértéke és próbaköve van, s ez a Krisztus igéje, annak hirdetése, hallgatása és meghallgatása… Krisztus tehát egyházát az igéhez kötötte. Hogy az egyház igazán egyház-e, annak legfőbb bizonyítéka az, hogy bírja-e, tanítja-e, hirdeti-e, cselekszi-e az igét, Krisztus iránti szeretetből?”13
c) Krisztust tekintették az egyház Fejének, aki közvetlen kapcsolatban kíván lenni minden egyes követőjével. Ennek megfelelően elutasították a hierarchikus egyházszervezeti formát.
A Belga hitvallás szerint:
„[Az igaz egyház] egyedüli Főként Jézus Krisztust ismeri el…”
A II. helvét hitvallás szerint:
„.. .Az anyaszentegyháznak nem lehet semmiféle más Feje, mint a Krisztus… Azt tanítjuk ugyanis, hogy Krisztus az Úr és egyetlen egyetemes Pásztor, valamint az egyetlen Főpap az Atya Isten előtt, és az egyházban ő tölti be a főpapnak vagy pásztornak minden tisztét a világ végezetéig… És ezért nem szorul helytartóra, hiszen arra csak távollevőnek van szüksége. Krisztus azonban jelen van az egyházban, és annak éltető Feje. Ő pedig az apostoloknak és azok utódainak szigorúan megtiltotta az elsőbbséget és az uralkodást… Azt tanítjuk, hogy az egyháznak az apostoloktól ránk hagyott kormányzata elégséges nekünk arra, hogy kellő rendben tartsuk azt. Nem volt az egyház akkor sem, abban a régi időben sem fejetlen vagy rendezetlen, míg efféle római fej nélkül volt, pedig ma azt mondják, hogy az tartja fent a rendet az egyházban. Nem a rendet tartja fenn, hanem a maga zsarnokságát, és az egyházba behozott romlottságot, közben pedig akadályozza, ellenzi, és amennyire rajta múlik, meghiúsítja az egyház kellő reformációját.”14
Melanchton Fülöp írja Értekezés a pápa hatalmáról és elsőbbségéről című hitvallási iratban (1540):
„Hieronymus… azt tanítja, hogy a püspökök és a presbiterek vagy pásztorok megkülönböztetése csak emberi jogrend szerint történik… Isteni jog szerint nincsen különbség püspök és lelkész között.”15
Kálvin írja a Institutio Christianae Religionis- ban (1536):
„Azokat, akik az egyházat kormányozzák, megkülönböztetés nélkül nevezem püspököknek [az Újszövetség eredeti szövegében található episz- koposz/felügyelő szót adják vissza így egyes fordítások, alaptalanul és helytelenül], véneknek [az eredeti szövegben a preszbüterosz szó található], pásztoroknak és szolgáknak. A Szentírással egybehangzóan teszem ezt, ahol ezeket egymással váltakozva találjuk.”16
d) A reformáció a papi tisztet illetően is eltérő meggyőződést képviselt a középkori egyházhoz képest:
A Római Katolikus Egyház máig fenntartja azt az álláspontját miszerint a papi hivatal szentség, amiben a püspök által megvalósított ordináció/ felszentelés révén részesül az áldozópapság. A püspökök viszont isteni intézkedés folytán léptek az apostolok helyébe (apostoli szukcesszió/folyamatosság), ezért csakis ők közvetíthetik az ordináció szentségét.
A reformátori tanítás más álláspontot képviselt a papi tiszt mibenlétét és a papszentelés módját illetően.
„»Ti pedig királyi papság vagytok.« (lPt 2,9) Ez az ige az igazi egyházra vonatkozik, amelynek – miután egyedül öve a papság – joga van megválasztani és felszentelni az egyház szolgáit. Erről tanúskodik az általános egyházi szokás is; azelőtt ugyanis a nép választotta a lelkészeket és a püspököket. .. Az ordináció nem is volt egyéb, mint… megerősítés… Mindebből látható, hogy az egyháznak van joga arra, hogy megválassza és felszentelje lelkipásztorait.”17
e) Új fogalomként vezették be a látható és láthatatlan egyház megkülönböztetését.
■ A II. helvét hitvallásból idézzük: „Tudjuk…, hogy volt Istennek egynéhány kedveltje a világon Izráel országán kívül is. Tudjuk, hogy mi történt Isten népével a babiloni fogságban, ahol hetven évig voltak áldozatok nélkül… Sőt néha az is megesik, hogy Isten igaz ítéletével megengedi, hogy Igéjének igazsága, a közös hit és az igaz istentisztelet úgy elhomályosuljon és megrendüljön, hogy úgy látszik, mintha az egyház kihalt volna… De azért vannak Istennek ebben a világban ilyen sötét időkben is igaz imádói, méghozzá nem is kevesen… Ezért az egyház láthatatlannak is nevezhető, nem mintha azok az emberek volnának láthatatlanok, akikből áll ez az egyház, hanem azért, mert a mi szemeink elől el van rejtve, egyedül Isten előtt ismeretes, és mint ilyen, gyakran kivonja magát az emberi megítélés alól.
Viszont nem mindenki szent, és nem mindenki élő és igaz tagja az egyháznak, aki az egyházhoz számláltatik. Van ugyanis sok képmutató, aki külsőképpen hallgatja az Isten igéjét, és a szakramentumokat nyilvánosan magához veszi, és úgy látszik, hogy Istent is egyedül a Krisztus által hívja segítségül, hogy Krisztust vallja az ő egyetlen igazságának, hogy Istent tiszteli, a szeretet szolgálatait gyakorolja, és a megpróbáltatások közepette egy ideig türelemmel kitart, de belül a Lélek igazi megvilágosításának, a hitnek és a szívbeli tisztaságnak és a mindhalálig való állhatatosságnak híjával van… És míg kegyességet színlelnek, jóllehet nem az egyházból valók, mégis odaszámláljuk őket…”18 ■
A Skót hitvallás (keletkezési ideje: 1560) így értelmezi a szóban forgó fogalmakat:
„Kezdettől fogva volt, van, és a világ végezetéig lesz egyház, vagyis az Isten által kiválasztott emberek társasága és sokasága, akik őt igazán imádják és befogadják a Jézus Krisztusban való igaz hit által, aki ennek az egyháznak egyetlen Feje. Az egyház Jézus Krisztus teste és menyasszonya; katolikus, azaz egyetemes, mivel magában foglalja a minden korból, minden országból, nemzetből és nyelvből való választottakat, mind a zsidók, mind a pogányok közül, akiknek szoros közösségük van Istennel, az Atyával, és az ő Fiával, Jézus Krisztussal, a Szentlélek megszentelése által. Ezért az egyház nem akármely közönséges emberek társasága, hanem a szentek közössége, akik a mennyei Jeruzsálem polgáraiként részesei az egy Isten, az egy Úr Jézus, az egy hit és az egy keresztség felbecsülhetetlen jótéteményeinek… Az egyház láthatatlan, és csak Isten ismeri, aki egyedül tudja, kiket választott ki.”19
Mely bibliai kijelentésekkel összhangban alakították ki egyházértelmezésüket a reformátorok?
„Isten egyházának/gyülekezetének, mely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszenteltetnek, az elhívott szenteknek, mindazokkal egybe, akik a mi Urunk, Jézus Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magukén, s a miénken.” (lKor 1,2)
(Megjegyzés: Szükséges hozzáfűzni magyarázatul ehhez az igéhez, hogy az Újszövetségben szereplő ekklészia szó egyaránt jelentheti a Krisztus követők csoportját egy adott helyen, és az összes Krisztus-követőt szerte a világon. Az egyház bibliai fogalma értelmében a Krisztusban őszintén hívők összessége jelenti az egyetemes egyházat. Ugyanúgy az ekklészia szó jelöli ezt az egyetemes egyházat, mint a Krisztus-követők helyi gyülekezetét. A Károlyi-fordítású Bibliában többször találkozunk az anyaszentegyház kifejezéssel, de az eredeti szövegben itt is csak az ekklészia szó található.)
„[Jézus Krisztus kijelentése:] Az én anyám és az én atyámfiai ezek, akik az Isten beszédét hallgatják, és megcselekszik azt.” (Lk 8,21)
„Ama beszédeket, amelyeket nékem adtál, őnekik adtam, és ők befogadták, igazán megismerték, hogy én tőled jöttem ki, elhitték, hogy Te küldtél engem… Szenteld meg őket igazságoddal, a te Igéd igazság!” (Jn 17,8.17)
„Tudd meg, mi módon kell forgolódni az Isten házában, mely az élő Istennek egyháza, az igazságnak oszlopa és erőssége.” (lTim 3,15)
„Az igazságot követvén szeretetben, mindenestől fogva nevekedjünk abban, aki a Fej, a Krisztusban.” (Eféz 4,15)
„[Jézus Krisztus kijelentése:] Ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük » (Mt 18,20)
„[Jézus Krisztus kijelentése:] Én tiveletek vagyok minden nap a világ végezetéig. Ámen!” (Mt 28,20)
„[Jézus Krisztus kijelentése:] Ti pedig ne hívassátok magatokat Mesternek, mert egy a ti Mesteretek, a Krisztus, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok. Atyátoknak se hívjatok senkit e földön, mert egy a ti Atyátok, aki a mennyben van.” (Mt 23,8-9)
„[Jézus Krisztus kijelentése:] Nem mindenki, aki ezt mondja nékem: Uram! Uram!, megy be a mennyek
i országába, hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát.” (Mt 7,21)
„[Jézus Krisztus kijelentése:] Más juhaim is vannak nékem, amelyek nem ebből az akolból válók, azokat is elő kell hoznom, és hallgatnak majd az én szómra, és lesz egy nyáj és egy pásztor.” (Jn 10,16; megjegyzés: az eredeti görög szövegben a poimné/ nyáj szó, nem pedig az aulé/akol áll.
Mai keresztény állásfoglalások
A Római Katolikus Egyház nem változtatott a maga egyházértelmezésén a reformáció hatására.
Ma is hangsúlyosan vallja, hogy a hívők az egyház közvetítésével léphetnek kapcsolatba Krisztussal:
„Minden üdvösség a Főtől, Krisztustól jön, az Egyház által, ami az ő Teste: »…Ő számunkra jelenvalóvá az ő testében lesz, ami az Egyház… Nem üdvözülhetnek tehát azok, akik nem akarnak belépni az egyházba, vagy nem akarnak megmaradni benne, noha jól tudják, hogy Isten Jézus Krisztus által az üdvösség szükséges intézményének alapította meg a katolikus Egyházat.«„20
Kategorikusan elutasítja a látható és a láthatatlan egyház megkülönböztetését:
„Krisztus szent egyházát… látható szervezetként alapította és tartja fenn szüntelen, s általa árasztja mindenkire az igazságot és a kegyelmet. De a hierarchikus szervezettel ellátott társaságot és Krisztus misztikus testét, a látható gyülekezetet és a kegyelmi közösséget… nem szabad két valóságnak tekintenünk, hanem emberi és isteni elemekből álló, egyetlen összetett valóságot alkotnak.”21 Ebből az következik, hogy az egyház mindenképpen szent, a látható földi gyülekezet papjai és hívei összes vétkével együtt, illetve ezek ellenére is.
c) Erőteljesen hangsúlyozzák egyfajta misztikus egyetlen és egyetemes egyház létezését „ami gyermekeiként hozza világra a részegyházakat, bennük jut kifejeződésre a részegyházak anyja… Belőle, amely egyetemesen jött létre és nyilvánult meg, keletkeztek a különböző helyi egyházak, mint Jézus Krisztus egy és egyetlen egyházának konkrét megvalósulásai. Mivel az egyetemes egyházban és az egyetemes egyházból születnek, egyháziasságuk benne és belőle van.”22
Kiélezett megfogalmazással azt mondhatnánk, a római katolikus teológia ezt a misztikus, egyetlen egyetemes egyházat tekinti „láthatatlan egyháznak”, amelyet láthatatlansága ellenére szilárd valóságnak vall, és amelybe szerinte – tudva vagy tudtán kívül – minden keresztény, sőt Istenben és erkölcsi értékekben hívő ember beletartozik. Ezért is írják a római katolikus dogmatikai dokumentumok következetesen nagybetűvel az Egyház szót.
Az ökumenikus mozgalom célja értelmezésük szerint abban áll, hogy az így értelmezett egy láthatatlan egyház egy látható egyházzá váljék. Ezért is hangsúlyozzák:
„Az egyház Krisztusban mintegy szakramentuma, vagyis jele és eszköze az Istennel való bensőséges egyesülésnek és az egész emberiség egységének. .. Benne ez az egység már elkezdődött, mivel az embereket »minden nemzetből, törzsből, népből és nyelvből« (Jel 7,9) gyűjti össze, ugyanakkor az Egyház »jele és eszköze« ezen egység teljes megvalósításának, aminek még el kell jönnie.”23
d) Töretlenül vallja a Római Katolikus Egyház az egyházszervezet hierarchikus felépítettségének a helyességét, és azt Krisztustól eredezteti:
„…Megmarad ez á tisztség, amelyet az Úr külön Péternek, a rangban első apostolnak adott, és amelynek át kell szállnia utódaira… Ezért az egyház tanítja, hogy a püspökök isteni rendelkezés folytán léptek az apostolok helyébe…, aki őket hallgatja, Krisztust hallgatja, aki pedig megveti őket, az Krisztust veti meg, és azt, aki Krisztust küldte.”24
A protestáns egyházak ma erőteljesen közelednek a római katolikus egyházértelmezéshez:
a) Mindinkább magukévá teszik az egy, egyetlen, egyetemes egyház misztikus valóságának az eszméjét, és azt az ökumenikus célkitűzést, hogy e lappangó, láthatatlan egységnek mielőbb láthatóvá kell válnia, amint ezt Jörg Zink protestáns teológus alábbi nyilatkozata is tanúsítja:
„Meg kell mondanom, hogy mélységesen elegem van… a nagy és kisegyházak önigazolásaiból. Engem az foglalkoztat, ami közös bennünk. Azt a lelki valóságot keresem, amit »Krisztus testének« nevezünk, az egyetemes egyház fények és árnyak mögött rejlő valóságát. Meg vagyok győződve róla, ha akarjuk, lehetünk egy, egyetemes egyházzá, hogy miként, erről beszélnünk kell. Hogy ez sürgető dolgunk, arról nincs mit beszélni. Ez vitán felül áll.”25
A Sola Scriptura elv meggyengüléséből következően gyakorlatilag eltűnt az a reformátorok és reformátori hitvallások által még erőteljesen hangsúlyozott elv, hogy az egyháznak tiszta, biblikus tanítást kell közvetítenie:
„Gyakorlatilag nincs rá… példa, hogy… bárkit – tévtanítása miatt – elmarasztaltak volna. Mostanság egy lelkész szolgálatában bárminek lehet következménye, csak annak nem, amit prédikál.”26
Mindinkább azonosítják magukat protestánsok az elméleti síkon vallott egyetlen, egyetemes egyház feltétlen szentségének az eszméjével is. Az Egyesült Államok Katolikus Püspökeinek Konferenciája és az Amerikai Evangelikál Lutheránus Egyház együttesen adott ki egy dokumentumot 2015-ben, a következő címen: Deklaráció az úton: Egyház, papi szolgálat és eucharisztia.27 A dokumentum 9. pontja a következőket tartalmazza:
„Katolikusok és lutheránusok egyetértenek abban, hogy a földön levő egyház maradandó [valóság], mert a Szentlélek jelenleg is, és a jövőben is őrzi minden olyan vonatkozásban, amely lényeges az üdvösséghez. Osztozunk a keresztény reménységnek abban a bizonyosságában, hogy az egyház, amelyet Krisztus alapított, és amelyet a Szentlélek vezet, mindig megmarad az igazságban, teljesíti misszióját az emberiség javára az evangéliumhirdetés tekintetében.”
A Szentírás szerint azonban az egyház nagyon is romlandó, a Szentlélek jelenléte és munkálkodása az egyházban pedig egyáltalán nem feltétlen ígéret. Az egész Szentírás erről tanúskodik, például annak a jelképnek az alkalmazásával is, hogy megkülönbözteti egymástól a hiteles, hívő egyházat, amelyet fényforrásul szolgáló tiszta asszonyként ábrázol, és a megromlott, hitehagyó egyházat, amelyet parázna asszonyként ábrázol.
Megjegyzendő, hógy az egyházkérdés szorosan összefügg a csecsemő – vagy felnőttkeresztség kérdésével. El kell ismerni, hogy a reformáció korabeli hitvallások biblikus egyházfogalma, egyházeszménye alig vagy egyáltalán nem valósítható meg népegyházi keretek között (azaz csecsemőkeresztség alapján álló egyháztagokkal). Egy református lelkész így fogalmazta meg ezt tömören: „Mindig tudtam, mindig aggasztott, hogy gyermekkeresztség nem keresztség, népegyház nem egyház.”
Az összehasonlítás mérlege
Az egyházkérdésben csaknem teljesen eltűnt már a különbség a katolikus és protestáns felfogás között, amely pedig a 16. században még annyira éles volt. Az egyházértelmezés tekintetében ma már nem állnak fenn áthághatatlan akadályok a Római Katolikus Egyház és a protestáns egyházak egy, látható egyházban való egyesülése útjában.
Az idézetgyűjtemény forrása: Dokumentumok és kérdések a 16.századi reformáció ötszázadik évfordulója kapcsán. (Spalding alapítvány 2016)
Jegyzetek
A Katolikus Egyház Katekizmusa, i. m., 771., 795. szakasz, 166., 171. o.
A II. vatikáni zsinat Lumen Gentium konstitúciójának 21. és 22. szakaszából. Idézi: AII. Vatikáni Zsinat tanítása, i. m., 55. o.
Kari Keating: Amit a katolikusok valójában hisznek, Szent István Társulat, Bp., 2011, 18. o.
Az evangélikus egyház hitvallási iratai, i. m., I. köt., 24. o.
A Heidelbergi Káté; A Második Helvét Hitvallás, i. m., 156. o.
A schmalkaldeni cikkek, 1537.
Az evangélikus egyház hitvallási iratai, i. m., II. köt., 41. o.
Luther Márton: Nagy káté. Idézi: Az Evangélikus Egyház hitvallási iratai, i. m., II. köt., 157. o.
Az evangélikus egyház hitvallási iratai, i. m., I. köt., 24. o.
A Heidelbergi Káté; A Második Helvét Hitvallás, i. m., 156. o.
Belga hitvallás, i. m., 1998, 45-46. o.
ír hitvallás, i. m., 30-31. o.
Jer; örvendjünk keresztények. D. Carl Witte (szerk.), Evangélikus Sajtóosztály, Bp., 1995, 366. o.
A Heidelbergi Káté; A Második Helvét Hitvallás, 158- 159. o.
Az evangélikus egyház hitvallási iratai, i. m., II. köt., 226. o.
Institutio Christianae Religionis, Magyarországi Református Egyház Zsinati Irodájának Sajtóosztálya, Bp., 1986, 233. o., rövidített kiadás.
Értekezés a papa hatalmáról és elsőbbségéről. Idézi: Az evangélikus egyház hitvallási irataii. m., II. köt., 227. o.
A Heidelbergi Káté; A Második Helvét Hitvallás, i. m., 161-162. o.
Skót hitvallás, i. m., 36-37. o.
A Katolikus Egyház Katekizmusa, i. m., 846. szak., 181. o.
A II. vatikáni zsinat Lumen Gentium konstitúciójának 8. szak.-ból. Idézi: A II. Vatikáni Zsinat tanítása, i. m., 46. o.
Medárd Kehi S. J.: Bíborosok vitája az egyetemes egyház és a helyi egyházak viszonyáról, Mérleg, 2003/2.
A Katolikus Egyház Katekizmusa, i. m., 775. szak., 167. o.
Uo. 872. szak., 184. o.
Egyetemes egyház, de mikor?, Kálvin Kiadó, Bp., 2003, 10. o.
Véghelyi Antal nyilatkozata T. Pintér Károllyal folytatott beszélgetése során. Idézi: Theolegia crucis – keresztkövetés – Böjti beszélgetés Véghelyi Antallal, Evangélikus Élet, 2016. március 20.
A dokumentum eredeti címe: Declaration ont he Way: Church, Ministry and Eucharist.