Bűnös búcsú
Luther napjaink-beli katolikus megítéléséről szólva azt írták (HVG, 2005. február 19.), hogy „Róma végül 1999-ben némileg felülírta a 16. század közepén a trentói zsinaton a lutheránusokra kimondott 125 egyházi átok némelyikét”.
A trentói (tridenti) zsinaton kimondott több mint 130 anathéma, azaz egyházi nagy átok közül mindmáig egyetlenegyet sem vontak vissza. Sőt 1999-ben a katolikus egyház nyilatkozatban erősítette meg valamennyi trentói átok érvényességét. Ekkor írták alá Augsburgban az evangélikus és katolikus egyház képviselői a közös nyilatkozatot a megigazulás tanításáról. Ez megállapítja: „A római katolikus egyház tridenti zsinatán tanbeli elítéléseket fogalmaztak meg.” E „tanbeli elítélések” a szóban forgó anathémák. Majd a nyilatkozat kimondja: „Ezek mindmáig érvényben vannak.”
A mindmáig érvényben lévő tridenti átkokkal kapcsolatban fontos megjegyezni, ezek nem pusztán az alapvető protestáns hitelvek elítélését jelentik, hanem kifejezetten az adott hitelveket valló emberek személyére irányuló átkok. Hogy mennyire, azt a kapcsolódó szertartás mutatja. Mise keretében, harang-zúgás közepette, az illetékes püspök vezetésével, számos pap közreműködésével folytatták le. A főoltár előtt, teljes liturgikus díszben, a püspök vezetésével felsorakozott papok mindegyike égő gyertyát tartott a kezében, amely a kiátkozott személy(ek) lelkét, szellemét jelképezte. Az égő gyertyákat a püspök vezetésével úgy kellett egyszerre a földhöz vágniuk, hogy azok mind kialudjanak.
Miután így végeztek az illető(k) lelkével, szellemével, a miseszertartás keretében a kiátkozott személy(ek) testét helyezték átok alá, romlást, bomlást, pusztulást mondva ki rá tetőtől talpig. Úgy vélem, nagyban erősítené az ökume nikus közeledés őszinteségét a tridenti átkok visszavonása. Ennek híján úgy tartanak napjainkban közös imákat a protestánsokkal, hogy közben a legkeményebb átkokat is érvényesnek tekintik. Hasonló ellentmondás figyelhető meg Luther Márton katolikus megítélésében is. Mindmáig érvényben van a személyére 1521 januárjában kimondott anathéma, miközben a Galileire kimondott egyházi elítélést már 1992-ben eltörölte az illetékes pápai bizottság.
KULCSÁR ÁRPÁD FŐISKOLAI DOCENS (BUDAPEST)