A csendes tragédia, ami a gyerekeinkkel történik (és amit tehetünk ellene)

Elől járó beszéd (helyett).  Két történelmi adat jutott eszembe, miközben olvastam az alábbi pedagógiai tanulmányt.

Hamurabbi diorit sztéléje. A király átveszi SAMAS istenségtől a törvényeket.

Az egyik Hamurabbi törvényoszlopán olvasható. A 192 számú paragrafus.

 Ha quirsequm (ez mai szóval eunuchnak fordítható, akinek nem lehetett saját nemzésű utóda) fia, vagy akár zikrum (uaz, mint quirsequm) fia nevelőapjának, vagy nevelőanyjának azt mondja: „Te egyáltalán nem vagy apám!” …nyelvét vágják ki.

193 par.  Ha quirsequm fia, vagy akár zikrum fia megtudakolván (nemző)apja házát, s nevelőapját, vagy nevelőanyját  meggyűlölvén (nemző)apja házába költözik: szemét vájják ki.

Ennél nem sokkal szigorúbb a 195. paragrafus: Ha egy fiú apját megütötte: kezét vágják le. (Forrás: Ókori keleti történelmi chrestomathia 143. oldal)

Mennyivel egyszerűbben irt le Mózes a Tízparancsolatban az utódok – ősök közti rendtartást: „Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú életű legyél azon a földön, amelyet az Úr, a te istened ad tenéked!” Nemesen egyszerű és emelkedett fogalmazás, amit egyenesen az Úristen írt elő a társadalmi élet alapsejtjének – a családnak – korrekt működésére. Az Újszövetségi Szentírás megismétli:(Efézus 6,) 1Gyermekek, engedelmeskedjetek szüleiteknek az Úrban, mert így van rendjén. 2Ez az első, ígérettel egybekötött parancs: „Tiszteld apádat és anyádat, 3hogy boldog és hosszú életű légy a földön.” 4Apák, ne keserítsétek meg gyermekeiteket, hanem neveljétek őket fegyelemben az Úr útmutatása szerint. Kiemelném, hogy az ókori „pogány” törvényhez képest az isteni parancs nem a fenyegetésre, de inkább az ígéretre koncentrál.  Filozofálgathatunk, de ez a parancs – ha működne – nem kellene agyalni egy sor remek (magán)ötlettel, mint alább olvashatjuk. (historia@denesotto.hu kommentje)

A mostani kor otthonaiban van jelen ez a csendes, de annál szomorúbb tragédia, mely a szemünk láttára ragadja el a nekünk legkedvesebbet: a gyermekeinket.

Előszóként megosztanánk a cikket szerző, Victoria Prooday gondolatait, aki Torontóban élő, elismert nevelési szakértő. Hosszú évek tapasztalatával rendelkezik, és mindezt összegyűjtve fogalmazódott meg benne a gondolat, hogy publikálja gondolatait és megkongassa a vészharangokat.
„Bátorítok minden szülőt, aki törődik a gyermekei jövőjével, hogy olvassa el az alábbi sorokat. Tudom, hogy sokan inkább az választják: nincs létjogosultsága mindannak, amit mondok a cikkben, de a gyermekeidnek szüksége van rád, és arra, hogy meghalld ezt az üzenetet. Még akkor is, ha nem értesz egyet a megközelítésemmel, kérlek, kövesd az ajánlásokat a cikk végén. Miután láttad a gyermeked életében bekövetkezett pozitív változásokat, meg fogod érteni, miért is mondom, amit mondok. Köszönöm!” – Victoria Prooday

Gyermekeink ugyanis szörnyű mentális állapotban vannak!

A legutóbbi 15 év statisztikájából egyértelműen kiviláglik, hogy a gyermekek pszichológiai rendellenességei egészen elképesztő mértéket öltenek:

# minden ötödik gyerek mentális rendellenességben szenved,
# a figyelemhiányos rendellenességek száma 43%-kal nőtt,
# a serdülőkori depressziós betegségek száma 37%-kal nőtt,
# a 10-14 évesek gyermekek körében az öngyilkossági arány 200%-kal nőtt.

Mit tehetünk, hogy szembenézzünk az igazsággal?

– Rossz válasz, hogy javítsuk a diagnosztikai lehetőségeket.

– Rossz válasz, hogy hát, így születtek.

– Szintén rossz válasz, hogy az iskolarendszer a hibás.

Igen, az a valóság, hogy – bár fáj ezt saját magunknak is bevallani – mi, egyedül MI szülők vagyunk a felelősek, nekünk kell segíteni a gyermekünknek.

De miben is áll ez a probléma?
A modern kor gyermekei nem élik meg az egészséges gyermekkor élményét, amihez tartozik például:

– érzelmileg elérhető, megközelíthető szülők,
– egyértelműen meghatározott határok és erkölcsi minta,
– felelősség,
– kiegyensúlyozott étrend és megfelelő mennyiségű és minőségű alvás,
– megfelelő mennyiségű szabadban eltöltött aktív mozgás,
– kreatív játékok, a közös, önfeledt szabadidő eltöltése.
Ehelyett a gyerekek ezt látják:

– örökké elfoglalt szülők,
– a végletekig kényeztető szülők, akik mindent megengednek a gyermeküknek (kompenzálnak),
– az érzés, hogy „nem kellesz senkinek”,
– kiegyensúlyozatlan étrend és hiányos alvás,
– „otthonülős” életmód.
Végtelen stimuláció, technológiára alapuló szórakoztató eszközök hada, az igények azonnali kielégítése. Hogyan lenne lehetséges, hogy ilyen körülmények között egy mentálisan egészséges gyerek nőjön fel? Természetesen sehogy…

Az emberi természetet nem lehet megvezetni, becsapni: a szülői nevelést nem lehet megkerülni sehogy sem. Ahogy látjuk, ennek hiánya egyszerűen szörnyűségekhez vezet. Az igazi gyermekkor elvesztéséért, vagy meg nem éléséért később hatalmas árat fizet maga az áldozat: az érzelmi jóléte kerül veszélybe.

„..És tudd meg, hogy a főztödet titokban mindig a kutyának adtam!”

Mit lehet tenni?
Ha azt szeretnénk, hogy gyermekünknek valóban egészséges és önfeledt gyermekkora legyen, akkor vissza kell térnünk egészen az alapokig. Még nem késő!

Íme, ezeket kell a szülőknek megtenni:

1) Állítsunk fel korlátokat, közben ne feledjük: mi a gyermekeink szülei és nem barátai vagyunk.

2) Azt biztosítsuk a gyermekünknek, amire szüksége van, és ne azt, amit szeretne. Nem kell félni nemet mondani az igényeire, ha azok ellentétben állnak a szükségessel.

3) Biztosítsunk számára egészséges ételeket és korlátozzuk a nassolást.

4) Naponta legalább egy órát töltsünk a természetben.

5) A családi, közös vacsora alatt felejtsük el az elektronikai eszközök nyomogatását.

6) Rendes, asztali játékokkal játsszon a gyerek.

7) Minden napra kapjon a gyerkőc valamilyen feladatot, például: beágyazás, a játékok összeszedése játék után, kiteregetés, táskák elrendezése, megterítés stb.

8) Minden nap ugyanabban az időben feküdjön le a gyermek, és tiltsuk meg neki, hogy az ágyba vigye a különböző eszközöket, tárgyakat.

9) Tanítsuk meg a gyermekünknek a felelősségtudatot és az önállóságot. A kis sikertelenségektől ne védjük meg őket. Ezzel megtanítjuk megbirkózni a nehézségekkel, leküzdeni az akadályokat.

10) Ne csomagoljuk össze, illetve hozzuk a gyermek helyett az iskolatáskát. Ne vigyük neki az iskolába az otthon hagyott ételt, házi feladatot stb. Ha elmúlt 5 éves, ne tisztítsuk meg neki a banánt se. Tanítsuk önállóságra. Tanulja meg, mi az a türelem, és adjunk neki esélyt, hogy a szabad idejét valóban szabadon töltse el. Ezalatt kissé unatkozhat, mely arra sarkallja majd, hogy alkotó tevékenységet végezzen.

11) Az élet ne csak szórakozásból álljon.

12) Ne vegyük körül gyermekünket állandóan technikával, hogy addig se unatkozzon.

13) Semmilyen oda nem való tárgy se legyen az asztalon, amikor étkezésről van szó. Akkor sem, ha autóban vagy étteremben ül, vagy akár az üzletben vagyunk vele. Ezzel arra ösztönözzük a gyermek agyát, hogy gondolkozzon és kitaláljon valami unaloműzőt.

14) Legyünk elérhetőek gyermekünk számára, ne csak fizikálisan, de emocionálisan is. Tanítsuk meg gyermekünknek, mik is azok a szociális készségek.

15) Ne a telefonon lógjunk, gyermekünkkel beszélgessünk.

16) Tanítsuk meg gyermekünknek, hogyan birkózzon meg a haraggal és az ingerültséggel.

17) Tanítsuk meg gyermekünket kezet fogni, helyet átadni, megosztani valamit, együtt érezni, illetve megfelelően viselkedni az asztalnál, vagy beszélgetés közben.

18) Tartsuk vele az érzelmi kapcsolatot: nevessünk rá, pusziljuk meg, csiklandozzuk meg, olvassunk neki, táncoljunk vele, ugráljunk vele, kússzunk-másszunk együtt.
Változtatni kell eddigi szemléletünkön, különben az egész utánunk következő generáció pirulákon fog élni. Még nem késő, de az idő egyre csak fogy és fogy…

http://pozitivnap.hu/eletmod/a-csendes-tragedia-ami-a-gyerekeinkkel-tortenik-es-amit-tehetunk-hogy-megelozzuk-mindezt

Szerző: Victoria Prooday – yourot.com

Fordítás: bidista.com Közzétéve: 2017.06.29.

 

 

 

 

 

 

Mondja el a véleményét!